Eagle S -öljytankkerin takavarikko purettu, laiva lähti Porvoosta aamulla – kahdeksaa ihmistä epäillään törkeistä rikoksista
Tutkinnan kannalta ei poliisin mukaan ole estettä laivan poistumiselle Suomen aluevesiltä.
KRP:n mukaan tutkinnan kannalta mukaan ole estettä Eagle S-aluksen poistumiselle Suomen aluevesiltä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN.Suomenlahden kaapelirikkoihin yhdistetyn Eagle S -öljytankkerin takavarikko purettiin perjantaina, keskusrikospoliisi (KRP) kertoo.
Tutkinnan kannalta ei poliisin mukaan ole estettä laivan poistumiselle Suomen aluevesiltä. Rajavartiolaitos valvoo tankkerin poistumisen Suomen aluevesiltä ja talousvyöhykkeeltä.
Marinetraffic-palvelun mukaan tankkeri lähti Porvoosta sunnuntaiaamuna. Yhdentoista aikaan päivällä laiva oli ennättänyt suomalaislaivojen saattamana Emäsalon eteläpuolelle ja ottanut suunnan kohti länttä. Poliisin mukaan Helsingin poliisin johtama operaatio päättyy, kun öljytankkeri on poistunut kansainvälisille vesille.
Esitutkinnan perusteella kahdeksaa ihmistä epäillään rikoksesta. Epäillyt rikosnimikkeet ovat törkeä tuhotyö ja törkeä tietoliikenteen häirintä. Matkustuskiellossa on tällä hetkellä kolme ihmistä. Kuluvalla viikolla matkustuskiellot kumottiin viiden ihmisen osalta. He eivät poliisin mukaan kuitenkaan voi poistua maasta.
Esitutkinta jatkuu muun muassa miehistön kuulemisella. Keskusrikospoliisin mukaan esitutkinta on tarkoitus saada valmiiksi huhtikuun loppuun mennessä.
Fingrid on arvioinut korjauksen maksavan kymmeniä miljoonia euroja.
Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid ja Viron kantaverkkoyhtiö Elering eivät vaadi Eagle S -öljytankkerin takavarikointia, kertoo Fingrid. Syynä ovat siihen liittyvät taloudelliset riskit.
”Emme näe takavarikoinnin täytäntöönpanoa taloudellisesti järkevänä, mutta missään nimessä emme halua luopua korvausvaateista. Tulemme hakemaan oikeusteitse korvauksia Estlink 2:n kaapelivaurioista vahingon aiheuttajalta”, Fingridin toimitusjohtaja Asta Sihvonen-Punkka sanoo tiedotteessa.
Tällä hetkellä yhtiöt maksavat joulunpyhinä vaurioituneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin korjauskustannukset itse, jotta siirtoyhteys saadaan käyttöön mahdollisimman nopeasti.
Fingrid on arvioinut korjauksen maksavan kymmeniä miljoonia euroja. Kaapelin korjaustöiden valmistelu aloitettiin helmikuun puolivälissä. Tuolloin Fingrid ennakoi varsinaisten korjaustöiden kestävän neljästä kuuteen viikkoa. Sähkönsiirtoyhteyden arvioidaan palaavan käyttöön elokuun alussa.
Traficomin Eagle S -tankkerille tekemässä satamavaltiotarkastuksessa havaitut puutteet on poliisin mukaan korjattu ja laiva on saanut Traficomilta luvan lähteä vesille. Traficomin merenkulkujohtaja Sanna Sonnisen mukaan yhteistyö aluksen lippuvaltion, miehistön ja luokituslaitoksen kanssa sujui erinomaisesti.
Tulli on pidättänyt Eagle S:n lastin sen tuontia, vientiä, siirtoa ja kauttakuljetusta koskevien edellytysten valvomiseksi ja selvittämiseksi. Tullin selvityksen mukaan Cookinsaarten lipun alla seilaavan öljytankkerin lastina oli Venäjän vastaisten pakotteiden alaista lyijytöntä bensiiniä ja dieseliä.
”Kyseessä ei kuitenkaan ole ollut sektoripakoteasetuksen mukainen tuonti, siirto tai kuljetus. Saatujen tietojen mukaan lasti poistuu aluksen mukana unionin alueelta”, kertoo Tullin valvontajohtaja Petri Lounatmaa tiedotteessa.
Lounatmaan mukaan lastin pidättäminen päättyy, kun se poistuu maasta.
Tulli kertoi tammikuun puolivälissä, ettei se aloita rikostutkintaa öljytankkerin miehistön epäillystä törkeästä säännöstelyrikoksesta, sillä laiva tuli Suomen aluevesille Suomen viranomaisten kehotuksesta.
Keskusrikospoliisi takavarikoi tankkerin 28. joulukuuta, jolloin laiva siirrettiin viranomaisten saattamana Porvoon Kilpilahden satamaan.
Suomen viranomaiset saivat ilmoituksen Suomen ja Viron välillä kulkevan Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin ja neljän muun tietoliikennekaapelin vaurioitumisesta joulupäivänä viime vuonna.
Rajavartiolaitos alkoi poliisin mukaan välittömästi selvittää kriittisen infrastruktuurin vioittumista, ja rikosepäilyn vuoksi johtovastuu siirtyi poliisille jo joulupäivän iltana. Öljytankkeri ohjattiin Suomen aluevesille kehotuksin ja neuvoin, jotta viranomaisilla oli valtuudet toimia laivalla.
Poliisin valmiusyksikkö Karhu ja Rajavartiolaitoksen valmiusjoukkue laskeutuivat helikoptereista köysillä laivan kannelle ja ottivat laivan viranomaisten hallintaan joulupäivän ja tapaninpäivän välisenä yönä.
”Suomen viranomaiset toimivat nopeasti ja estivät mahdolliset lisävahingot Suomenlahdella. Suomen viranomaisten valmius toimia yhdessä on kansainvälisesti ainutlaatuinen”, Helsingin poliisilaitoksen poliisipäällikkö Jari Liukku kehuu tiedotteessa.
Keskusrikospoliisi takavarikoi tankkerin 28. joulukuuta, jolloin laiva siirrettiin viranomaisten saattamana Porvoon Kilpilahden satamaan. Siellä alus on ollut tähän päivään saakka.
Eagle S:n ankkuri nostettiin merenpohjasta 6. tammikuuta viranomaisten yhteisoperaatiossa, johon osallistui poliisin lisäksi Rajavartiolaitos sekä Suomen ja Ruotsin merivoimat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







