LisäsiköTähtituote-palkintomyyntiä?
PÄIVÄN KYSYMYS
Vuoden suomalainen elintarvike, nykynimeltään Tähtituote 2013, valittiin eilen Helsingissä järjestetyssä Elintarvikepäivässä.
Viime vuonna tähtituotteeksi valittiin kauhajokelaisen Linseedin valmistama paahdettu, mustikalla maustettu 24h Valo -pellavarouhe.
Miten valinta tähtituotteeksi näkyi tuotteen myynnissä, toimitusjohtaja Barbara Kankaanpää Linseed Oy:stä?
Meidän kaltaiselle pienelle yritykselle palkinnolla on ollut erittäin suuri merkitys.
Vaikka kuluttajat tuntevatkin varsin huonosti Tähtituote-palkinnon, kaikki keskusliikkeiden ja tukkujen sisäänostajat tietävät sen merkityksen. Sen ansiosta olemme saaneet tuotteellemme sellaista uskottavuutta ja tunnettuutta, jonka avulla on ollut paljon helpompi päästä kauppojen hyllyille.
Olemme ihmetelleet, miten suuret elintarvikeyritykset mittaavat tällaisen tunnustuksen arvoa. Meidän kaltaiselle yritykselle merkitys on erittäin helposti mitattavissa.
Kyllä se on näkynyt meillä selvästi liikevaihdossa.
Miten helppoa yrityksenne on saada kotimaista pellavaa?
Pyrimme käyttämään tuotannossamme mahdollisimman suurelta osin kotimaista pellavaa.
Nyt pellavanviljelyssä on kuitenkin takana kaksi erittäin vaikeaa vuotta. Viime vuonna pellavaa jäi runsaasti korjaamatta märän syksyn takia.
Muissa tuotteissa käytettävää pellavaa olemme joutuneet myös tuomaan. Pyrimme etsimään tuontipellavan mahdollisimman läheltä. Ruotsista pellavaa on saatu ostettua.
Siellä on tarjolla myös luomua, jota Suomessa on tarjolla erittäin vähän.
JUHANI REKU
Lue Tähtituote 2013 -palkinnon saajasta sivulta 5.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
