Gasum suunnittelee nesteytetyn maakaasun tuontia laivoilla
Maakaasuyhtiö Gasum suunnittelee terminaalia nesteytetyn maakaasun tuomiselle Suomeen. Nesteytetty kaasu voidaan tuoda laivoilla. Tällä hetkellä kaikki kaasu tulee putkea pitkin Venäjältä.Uusi terminaali nesteytetyn maakaasun (LNG) rahtaamiselle Suomeen rakennetaan Porvooseen tai Inkooseen, jos maakaasuyhtiö Gasumin suunnitelmat toteutuvat.
Terminaali maksaa 300 miljoonaa ja valmistuu vuonna 2018. Ensimmäinen konkreettinen toimi on ympäristönvaikutusten arviointi, joka aloitetaan välittömästi.
LNG-kaasua voi rahdata laivoilla, sitä voi ostaa useista maista, eikä sen hinta ole sidottu öljyn hinnan nousuun. Gasumin mukaan LNG-kaasu monipuolistaa yhtiön kaasun hankintaa.
Tällä hetkellä kaikki maakaasu tulee Suomeen Venäjältä Siperian kaasukentiltä. LNG-kaasua tuottaa Venäjän lisäksi esimerkiksi Qatar, Algeria tai Norja.
Venäjän kaasu on sidottu pitkiin sopimuksiin ja sen hinta nousee öljyn hinnan mukana.
”Nesteytetyn kaasun hinta on myös ajoittain ollut edullisempi kuin putkikaasun”, toimitusjohtaja Antero Jännes sanoo.
Lisäksi LNG-kaasua tuo meriliikenteelle vaihtoehdon, joka täyttää IMO:n vuonna 2016 voimaan astuvan rikkipäästödirektiivin.
Terminaalin paikat on valittu siten, että olemassa oleva kaasuputki kulkee lähellä. Porvoossa terminaalin liittämiseksi kaasuverkostoon pitää rakentaa neljä kilometriä putkea ja Inkoossa noin 20 kilometriä.
Terminaalin kautta voitaisiin tuoda jopa puolet Suomessa kulutettavasta kaasusta. Gasum arvioi, että liikenne Suomenlahdellä lisääntyisi noin 38 tankkerilla vuodessa, kun terminaali on täydessä käytössä.
Nesteytetty LNG maakaasu on eri asia kuin nestekaasu. LNG-kaasu on samaa ainetta kuin putkessa kulkeva maakaasu. Se on jäähdytetty nesteeksi kuljetusta varten. Maakaasu tiivistyy noin 600-kertaiseksi, kun se muutetaan LNG-kaasuksi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
