THL:n liikennevalomalli suosittelee oransseista ja punaisista maista saapuville omaehtoista karanteenia – vihreitä maita ovat Euroopassa vain Viro, Latvia ja Unkari
Liikennevalomallin tarkoituksena on helpottaa ulkomaille matkustamiseen liittyvän koronatartunnan riskin arviointia.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut liikennevalomallin matkustamisen koronariskin arviointiin. Kuvassa THL:n johtaja Mika Salminen. LEHTIKUVA / Mikko StigVantaan kaupungin sosiaali- ja terveysjohtaja Timo Aronkydön mukaan suuren riskin maista tulevien matkustajien laajempi testaaminen aloitetaan Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Hänen mukaansa tähänastiset toimenpiteet, jotka Helsinki-Vantaan lentoasemalla koronan torjumiseksi on tehty, ovat olleet riittäviä. Testauksien laajuus on sovitettu aina kulloiseenkin epidemiatilanteeseen, Aronkytö sanoi tiedotustilaisuudessa rajojen terveysturvallisuudesta.
Aronkydön mukaan massatestauksia tehdään tänään Frankfurtista ja Malagasta saapuville matkustajille, huomenna Istanbulista tulevalle koneelle. Massatestauksista päätetään aina viikon alussa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut liikennevalomallin matkustamisen koronariskin arviointiin. Vihreitä maita Euroopassa ovat Viro, Latvia ja Unkari. Niissä riski koronatartunnalle ei ole merkittävästi korkeampi kuin Suomessa.
Oransseista ja punaisista maista saapuville suositellaan omaehtoista karanteenia. Näistä maista Suomeen saapuvien terveydentila saatetaan myös tarkistaa. Oranssissa luokassa riski tartunnalle on korkeampi kuin Suomessa. Punaisessa luokassa riski tartunnalle on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa tai riskiä ei voida luotettavasti arvioida.
THL:n johtaja Mika Salminen korostaa, että liikennevalomalli ei korvaa rajapäätöksiä, jotka ovat matkustamisen rajatarkastusten suhteen voimassa. Malli on tehty avuksi arvioimaan ulkomailla matkustamiseen liittyvää koronavirustartunnan riskiä.
THL kertoi liikennevalomallista tiedotustilaisuudessa. Tilaisuudessa oli paikalla myös sisäministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö kertomassa koronavirusepidemian torjumisesta rajanylityspaikoilla.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut liikennevalomallin helpottamaan ulkomaille matkustamiseen liittyvän koronatartunnan riskin arviointia.
Vihreitä maita Euroopassa ovat tällä hetkellä Viro, Latvia ja Unkari. Niissä riski koronatartunnalle ei ole merkittävästi korkeampi kuin Suomessa.
Oranssissa luokassa riski tartunnalle on korkeampi kuin Suomessa. Punaisessa luokassa riski tartunnalle on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa tai riskiä ei voida luotettavasti arvioida.
Oransseista ja punaisista maista saapuville suositellaan omaehtoista karanteenia. Näistä maista Suomeen saapuvien terveydentila saatetaan myös tarkistaa. Maiden luokituksia päivitetään todennäköisesti viikoittain.
THL:n johtaja Salminen korostaa, että liikennevalomalli ei korvaa hallituksen tekemiä rajapäätöksiä, jotka ovat matkustamisen rajatarkastusten suhteen voimassa. Hallitus suosittelee edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista muualle paitsi maihin, joiden osalta on luovuttu maahantulon rajoituksista.
Liikennevalomalli on tarkoitettu avuksi arvioimaan ulkomailla matkustamiseen liittyvää koronavirustartunnan riskiä, jos ihmisellä jostain syystä on tarve matkustaa.
"Heitä voisi auttaa, että on tällainen yhden luukun paikka, josta voi katsoa tilanteen, mikä kohdemaan riski on ja mitä se tarkoittaa palatessa", Salminen sanoo.
Salmisen mukaan viralliseen karanteeniin asettaminen on varsinkin punaisesta maasta saapuvalle täysin mahdollista, mutta päätös ei sinänsä ole riippuvainen liikennevalomallista.
"Tartuntatautiviranomainen tekee päätöksen oman harkintansa mukaan."
Suomessa todettavista koronatartunnoista tällä hetkellä noin puolet on Salmisen mukaan kotoperäisiä ja puolet peräisin ulkomailta.
Salmisen mukaan Suomessa on nähty viime aikoina samantyyppistä nousua tartunnoissa kuin muualla Euroopassa, mutta kehitys on ollut kuitenkin varsin hidasta ja tilanne parempi kuin monessa muussa maassa.
THL kertoi liikennevalomallista tiedotustilaisuudessa. Tilaisuudessa olivat paikalla myös sisäministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö kertomassa koronavirusepidemian torjumisesta rajanylityspaikoilla.
Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveysjohtaja Aronkydön mukaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla koronan torjumiseksi tehdyt toimenpiteet ovat olleet riittäviä.
"Se miksi ei ole pakkotestauksia tai viranomaiskaranteenia, johtuu tilannearviosta", hän sanoi tiedotustilaisuudessa rajojen terveysturvallisuudesta.
"Vantaan kaupunki odottaa viranomaisilta lisää ohjeita, jos tilanne pahenee."
Testauksien laajuus on sovitettu epidemiatilanteeseen maailmalla, ja se on sovitettu lentoliikenteen volyymiin.
Tänään on päätetty ryhtyä suuren riskin maista tulevien matkustajien vielä tehokkaampaan ohjaukseen testiin menemiseksi.
"Meillä on mahdollista kasvattaa testauskapasiteettia kaksin- tai kolminkertaiseksi testauspisteessä."
Testaukseen meneminen on vapaaehtoista.
Aronkydön mukaan terveysneuvontapisteen ohi ei ole mahdollista kävellä huomaamatta sitä.
Lisäksi kentällä tehdään niin sanottuja massatestauksia. Esimerkiksi tänään massatestauksia tehdään Frankfurtista ja Malagasta saapuville lentokoneille, huomenna Istanbulista tulevalle koneelle. Massatestauksista päätetään aina viikon alussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
