Fazer pahoittelee suklaalevykampanjaa
Makeisyhtiö Fazer on pahoitellut paljon huomiota herättänyttä hyväntekeväisyyskampanjaansa, jossa luvattiin lahjoittaa 5 senttiä jokaista myytyä suklaalevyä kohti koulun rakentamiseksi Norsunluurannikolle.Yhtiö lupasi lahjoittaa jokaisesta elokuussa myydystä 200 gramman Fazerin Sininen -suklaalevystä 5 senttiä koulun rakentamiseen Norsunluurannikolle.
Kampanja herätti kritiikkiä erityisesti sosiaalisessa mediassa. Helsingin Sanomissa julkaistiin keskiviikkona kirjailija Elina Hirvosen kolumni, jossa hän kirjoitti suklaateollisuuden keräävän suuria voittoja Norsunluurannikon lapsityövoiman ansiosta.
Hirvosen mukaan Fazer ei ole kyennyt varmistamaan, että yhtiön voitot eivät syntyisi lapsiorjien työllä.
Hirvonen huomautti myös, että koko koulu maksaa vain hieman enemmän kuin kampanjasta kertova mainos Helsingin Sanomien etusivulla.
Fazer vakuuttaa tiedotteessaan tekevänsä töitä sen eteen, että kaakaon alkutuotanto ja hankintaketju toimisivat entistä vastuullisemmin. Yhtiön mukaan tapa viestiä kampanjasta olisi voinut olla toisenlainen, eikä ketään haluttu loukata.
”Kaakaoraaka-aineen jäljitettävyys on keskeinen tavoitteemme. Kun tiedämme, mistä kaakaomme on peräisin, voimme olla varmoja siitä, että olosuhteet alkutuotannossa ovat kunnossa”, sanoi Fazerin viestintäjohtaja Leena Majamäki yhtiön tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

