Kilpailuvirastoa ja Kuluttajavirastoa ehdotetaan yhteen
Työ- ja elinkeinoministeriö esittää Kilpailuviraston ja Kuluttajaviraston yhdistämistä ensi vuoden alusta.Yhdistäminen ei muuta viranomaisten lakisääteisiä tehtäviä. Esimerkiksi kuluttaja-asiamiehen toiminta pysyy ennallaan, vaikka virka siirtyisi uuteen virastoon.
Kilpailuviraston ja Kuluttajaviraston työntekijät siirtyvät uuteen virastoon vanhoina työntekijöinä.
”Tavoitteena on vahvistaa kilpailu- ja kuluttaja-asioiden yhteiskunnallista painoarvoa ja tehostaa hallintoa. Lähtökohtana on, että erikokoisilla yrityksillä on tasaveroiset kilpailuolosuhteet ja että markkinat toimivat kuluttajien etujen mukaisesti, työministeri Lauri Ihalainen lausuu ministeriön tiedotteessa.
Kuluttajatutkimuskeskusta ei aiota liittää uuteen virastoon. Sen kohtalo ratkaistaan myöhemmin, kun hallituksen selvitys sektoritutkimuksesta valmistuu.
Yhdistämisen taustamuistio ja yhteenveto lausunnoista ovat luettavissa TEM:n verkkosivuilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
