Etanoliautoilijat: Bensa-auton muuttaminen etanolikäyttöiseksi on nopein ja halvin keino viherryttää liikennettä
”Nykyisillä toimilla liikenteessä on vielä 20 vuodenkin päästä yli miljoona bensiinikäyttöistä autoa.”
Serko Nieminen muunsi muutama vuosi sitten bensiiniautoa etanolikäyttöiseksi. Vilhartti Hanhilahti seurasi vieressä. Kuva: Rami MarjamäkiVain sähköautoihin nojaamalla liikenteen vihreä siirtymä on hidas ja kallis, huomauttaa Etanoliautoilijat ry. Yhdistys muistuttaa, että muitakin keinoja on.
”Halvin tapa siirtyä ympäristöystävälliseen autoiluun on nykyisen bensiinikäyttöisen auton muuntaminen etanolikäyttöiseksi. Näiden muutosten tukeminen olisi myös valtiontaloudelle halvin tapa saada aikaan päästövähennyksiä”, yhdistys vetoaa.
Esimerkiksi Ranskassa ja Ruotsissa etanoliautoja on liikenteessä satoja tuhansia.
”Tehokkaita keinoja edistää etanolikonversioita on, ja päätöksiä niistä voitaisiin tehdä jo tulevissa hallitusneuvotteluissa.”
Helpoin ja nopein tapa Etanoliautoiljoiden mielestä olisi palauttaa vuodenvaihteessa päättynyt muuntotuki.
”Muuntotuelle on jo olemassa valmiit prosessit ja kaavakkeet, eli se voitaisiin palauttaa heti. Muuntotuki myönnetään, kun auto muutoskatsastetaan etanolikäyttöiseksi. Esimerkiksi 500 euron muuntotuella päästövähennystonnin hinnaksi tulisi noin 26 euroa.”
”Tätä voi verrata esimerkiksi sähköauton verotuen noin 700 euroon ja jakeluvelvoitteen nykyiseen täyttötapaan, jonka kustannus yhteiskunnalle on noin 400 euroa per päästövähennystonni.”
Toinen tehokas keino yhdistyksen mielestä olisi uudistaa ajoneuvojen ja polttoaineiden verotusta siten, että ne aidosti kannustaisivat siirtymään uusiutuviin ja vähäpäästöisiin polttoaineisiin. Periaatteena tulisi olla, että uusiutuvan polttoaineen käyttämisen tulisi olla autoilijalle halvempaa kuin fossiilisen vaihtoehdon.
Etanoliautoilijat muistuttaa, että sähköautoja oli vuodenvaihteessa vain 1,6 prosenttia kaikista henkilöautoista.
”Traficomin ennusteen mukaan nykyisillä toimilla liikenteessä on vielä 20 vuodenkin päästä yli miljoona bensiinikäyttöistä autoa. Jokainen nyt ostettu polttomoottoriauto on käytössä keskimäärin 22 vuotta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







