Mopoautojen vahingot lisääntyneet nopeasti
Tampereen teknillisen yliopiston kyselytutkimuksesta kävi ilmi, että monien nuorien mielestä mopokorttia varten annetaan liian vähän opetusta.Mopoautojen määrän kasvaessa ovat lisääntyneet myös vakuutusyhtiöiden korvaamat mopoautovahingot.
Toissa vuonna korvattiin yhteensä 735 mopoautovahinkoa. Niissä kuoli kaksi henkilöä ja 146:lle sattui henkilövahinkoja.
”Mopoautoilu on melko uusi ilmiö, eikä niille tapahtuvista onnettomuuksista ole juurikaan tutkimustietoa”, onnettomuustutkinnan johtaja Kalle Parkkari selvittää.
Liikenneonnettomuuksien 20 alueellista tutkijalautakuntaa on valjastettu tekemään perusteelliset tutkimukset mopoautoille sattuneista vahingoista.
Selvitys saattaa viedä jopa kaksi vuotta, arvellaan Liikennevakuutuskeskuksesta.
”Onnettomuuksien kierre on saatava katkaistua, siksi niiden syyt kartoitetaan tarkasti. Törmäysturvallisuus mopoautoista valitettavasti puuttuu, kun se henkilöautoissa on nykyisellään saatu kohtalaiselle tolalle”, Parkkari kuvaa.
Hän korostaa, että kuluttajalla on mahdollisuus ostaa lisää ajotuntiharjoitteluaikaa kolmen minimitunnin lisäksi. Vanhempien kannattaa sitä vakavasti harkita, vaikka tunnit maksavatkin.
Alueellisista onnettomuusriskeistä tai onnettomuusmäärien eroista ei vielä tiedetä käytännössä mitään. Missä mopoautoja on eniten, siellä onnettomuuksiakin sattuu eniten.
”Pirkanmaa, Satakunta ja Etelä-Pohjanmaa ovat olleet tilastojen kärjessä”, Parkkari Liikennevakuutuskeskuksesta tietää.
Tampereen teknillisen yliopiston kyselytutkimuksesta kävi ilmi, että monet nuoret pitivät mopokorttia varten annettavaa opetusta riittämättömänä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

