Metsälailla tukea metsästrategialle
vierasyliö
Nykyinen metsälaki syntyi 1990-luvun puolivälissä
historiallisella tavalla. Hallitus antoi samalla kertaa eduskunnan käsiteltäväksi esityksensä sekä metsälaiksi että luonnonsuojelulaiksi.
Jo ennen esitysten antoa
niiden valmistelusta vastaavat virkamiehet kävivät raportoimassa kiinnostuneille kansanedustajille työn edistymisestä.
Eduskunnassa lait etenivät
maa- ja metsätalousvaliokunnassa ja ympäristövaliokunnassa ajallisesti ja asiallisesti rinnakkain.
Mietinnöt saatettiin ison salin
käsittelyyn samanaikaisesti ja ne myös käsiteltiin samoissa täysistunnoissa. Prosessi tuotti sisällöllisesti toimivaa lainsäädäntöä: rinnakkaista luonnon- ja ihmisenoikeutta.
Ainoalaatuiseksi koetun
prosessin uskottiin luoneen kestäväksi kypsyvää yhteisymmärrystä metsäasioissa,
onhan metsän kiertoaikakin ainakin samaa luokkaa keskivertosuomalaisnaisen eliniän kanssa.
Prosessissa mukana olleelle
yllättävää onkin se revanssihenki joka näyttää jääneen
kytemään tiettyihin metsäammattilaispiireihin. Se on pulpahtanut esiin kartoitettaessa mielipiteitä lakiluonnoksesta.
Ehdotuksen mukaan nykylaista poiketen sallittaisiin omistajien hakkaavan metsiään parhaaksi
katsomallaan tavalla. Metsäfilosofisesti se tarkoittaa muun muassa talousmetsien erirakenteisuuden ja jatkuvan kasvatuksen menetelmän käytön periaatteellista hyväksyntää.
Eduskunta joutunee siis
ottamaan kantaa hallituksen esitykseen yllättävistä näkökulmista ja myös turbulenttisissa markkinaoloissa.
Puunostajat ja -myyjät näyttävät pelkäävän tukeutumista luonnonsuojelulakiin, jos
metsälakia ei olisikaan. Suhtautuminen metsiinhän on olennainen osa luonnonsuojelulain henkeä. Siis esitys näyttää
heille kelpaavan.
Metsäteollisuus ja metsänomistajat taas kokevat pelottavaksi joutumisen ympäristöministeriön ja luontojärjestöjen ”päsmäröitäviksi” metsäasioissa. Ne kokevat tämän ”vapauslain” suojakilveksi, eivätkä,
kuten 1990-luvulla, enää pelkääkään metsien hävittämistä.
Metsänhävittämiskielto tuotiin maamme lainsäädäntöön Saksan esimerkkiä noudattaen hyvin kauan sitten.
Luonnos on nyt siinä muodossa, että luonnonsuojelujärjestöt näkevät vapauskäytännön uhkana vanhoille
metsille. Ne siis luottavat tässä
enemmän virkamiehiin kuin metsänomistajiin ja heidän
valtuuttamiinsa moottorisaha- ja justeerijoukkoihin.
Tämä keskustelu tukkipuuvahvuisista puista osuu mielenkiintoiseen saumaan kuten
koko hallituksen esityskin.
Sahateollisuutemme on aidosti huolissaan tulevaisuudestaan. Sahauskapasiteettia on 12–13 miljoonalle kuutiolle, kun
sahauksen kannattavuusraja
on alan omasta mielestä 7–8 miljoonaa kuutiota alhaisemmalla tasolla.
Tänä vuonna sahattaneen noin 10 miljoonaa kuutiota.
Tälläkin luvulla on monipuolista merkitystä. Metsästrategian halutaan nimittäin painottuvan vastaisuudessa mekaaniseen metsäteollisuuteen, jossa sahaustoiminnan kannattavuus siis nilkuttaa.
Metsäala vastaa maamme viennin viidenneksestä.
Sahaustoiminta ruokkii muuta
puunkäyttöä tähän tapaan: kuutio tukkia tuo kuution
kuitupuuta sellu- ja paperiteollisuudelle ja kuution
energiapuuta sähkön, lämmön ja biodieselin lähteeksi.
Tämä on käytännön tehokkuutta ja kustannusrakenne-edullisuutta. Yksittäisinä
hankintoina kustannukset
olisivat selvästi korkeammat.
Sahauskapasiteetin 7–8
miljoonan kuution pysyvällä laskulla olisi siis hyvin merkitykselliset oheisvaikuttavuudet.
Metsästrategiaohjelma
ehdottaa pelastukseksi odotetusti puurakentamisen voimakasta lisäämistä. Sama tavoite löytyy lukuisista lähimenneisyyden hallitusohjelmista.
Betonivaikuttajat eivät
kuitenkaan helposti antaudu.
Kansallisen tavan mukaan
työryhmät ehdottavat rahavirtojen ohjaamista valtionvaraston sijasta oman alan
rahoitusvajeiden täyttämiseen. Nyt listalla on muun muassa puunkuljetuksiin nykyistä
raskaampia ajoneuvoyhdistelmiä, dieselveron palautusta
raskaalle kalustolle ja tilinpäätösoperointia poisto-oikeuksilla.
Hyvin merkittävä kannustin metsälain uudistamistyölle on ollut monien kaupunkimetsänomistajien taholta tullut paine saada välttää metsässään
avohakkuut ja korvata ne
haluttaessa jatkuvan kasvatuksen käytännöllä. Nyt tämä pyrkimys on lain puolesta
mahdollistumassa.
Kaukana metsästään asuvalle omistajalle metsänuudistamisvelvollisuus voi kuitenkin jäädä
teetättämättä ja valvomatta. Hakkuiden vapausasteet
moninkertaistavat ammattiosaamisvaatimuksen. Tukista
saa nyt yli kolminkertaisen kantohinnan kuiduksi menevään verrattuna – entä vuosikymmenten kuluttua?
Taloussuhdanteet tunnetusti vaikuttavat metsäkauppoihin. 1990-luvun alkupuoliskon
lamakausi inspiroi pankkisuhteita omaavia tahoja
hankkimaan (tilapäiseen) omistukseensa metsäalueita, hakkaamaan niistä puut
”vaikkapa golf-kenttää varten” ja sitten pikaisesti puuttomina
myymään nämä määräalat edelleen.
Taloustaantumat ovat jälleen ovella ja ihminen entisensä.
Kansainvälisellä tasolla puukauppa elpynee Venäjän puutulliasioiden muuttuessa.
Kotimaiset metsäteollisuusyhtiöt ovat profiloituneet
omaperäisesti ostokartellilla, kotimaisten tuotantoyksiköiden sulkemisilla ja metsäomistuksensa myynnillä saksalaisille
sijoittajille. Viimeksi mainittua
Paavo Lipponen toivoi jo
ensimmäisinä pääministeripäivinään TV-ruudussa
vuonna 1995.
Metsäasioissa on siis lähes rajattomasti seurattavia
yksityiskohtia.
Mikä on metsäaktivistien
lopullinen reaktio kaavailtuihin metsälain muutoksiin? On
niistä EU:n komissiokin
varmaan kiinnostunut.
ERKKI PULLIAINEN
Kirjoittaja on emeritusprofessori
ja tietokirjailija.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
