Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Metsälailla tukea metsästrategialle

    vierasyliö

    Nykyinen metsälaki syntyi 1990-luvun puolivälissä

    historiallisella tavalla. Hallitus antoi samalla kertaa eduskunnan käsiteltäväksi esityksensä sekä metsälaiksi että luonnonsuojelulaiksi.

    Jo ennen esitysten antoa

    niiden valmistelusta vastaavat virkamiehet kävivät raportoimassa kiinnostuneille kansanedustajille työn edistymisestä.

    Eduskunnassa lait etenivät

    maa- ja metsätalousvaliokunnassa ja ympäristövaliokunnassa ajallisesti ja asiallisesti rinnakkain.

    Mietinnöt saatettiin ison salin

    käsittelyyn samanaikaisesti ja ne myös käsiteltiin samoissa täysistunnoissa. Prosessi tuotti sisällöllisesti toimivaa lainsäädäntöä: rinnakkaista luonnon- ja ihmisenoikeutta.

    Ainoalaatuiseksi koetun

    prosessin uskottiin luoneen kestäväksi kypsyvää yhteisymmärrystä metsäasioissa,

    onhan metsän kiertoaikakin ainakin samaa luokkaa keskivertosuomalaisnaisen eliniän kanssa.

    Prosessissa mukana olleelle

    yllättävää onkin se revanssihenki joka näyttää jääneen

    kytemään tiettyihin metsäammattilaispiireihin. Se on pulpahtanut esiin kartoitettaessa mielipiteitä lakiluonnoksesta.

    Ehdotuksen mukaan nykylaista poiketen sallittaisiin omistajien hakkaavan metsiään parhaaksi

    katsomallaan tavalla. Metsäfilosofisesti se tarkoittaa muun muassa talousmetsien erirakenteisuuden ja jatkuvan kasvatuksen menetelmän käytön periaatteellista hyväksyntää.

    Eduskunta joutunee siis

    ottamaan kantaa hallituksen esitykseen yllättävistä näkökulmista ja myös turbulenttisissa markkinaoloissa.

    Puunostajat ja -myyjät näyttävät pelkäävän tukeutumista luonnonsuojelulakiin, jos

    metsälakia ei olisikaan. Suhtautuminen metsiinhän on olennainen osa luonnonsuojelulain henkeä. Siis esitys näyttää

    heille kelpaavan.

    Metsäteollisuus ja metsänomistajat taas kokevat pelottavaksi joutumisen ympäristöministeriön ja luontojärjestöjen ”päsmäröitäviksi” metsäasioissa. Ne kokevat tämän ”vapauslain” suojakilveksi, eivätkä,

    kuten 1990-luvulla, enää pelkääkään metsien hävittämistä.

    Metsänhävittämiskielto tuotiin maamme lainsäädäntöön Saksan esimerkkiä noudattaen hyvin kauan sitten.

    Luonnos on nyt siinä muodossa, että luonnonsuojelujärjestöt näkevät vapauskäytännön uhkana vanhoille

    metsille. Ne siis luottavat tässä

    enemmän virkamiehiin kuin metsänomistajiin ja heidän

    valtuuttamiinsa moottorisaha- ja justeerijoukkoihin.

    Tämä keskustelu tukkipuuvahvuisista puista osuu mielenkiintoiseen saumaan kuten

    koko hallituksen esityskin.

    Sahateollisuutemme on aidosti huolissaan tulevaisuudestaan. Sahauskapasiteettia on 12–13 miljoonalle kuutiolle, kun

    sahauksen kannattavuusraja

    on alan omasta mielestä 7–8 miljoonaa kuutiota alhaisemmalla tasolla.

    Tänä vuonna sahattaneen noin 10 miljoonaa kuutiota.

    Tälläkin luvulla on monipuolista merkitystä. Metsästrategian halutaan nimittäin painottuvan vastaisuudessa mekaaniseen metsäteollisuuteen, jossa sahaustoiminnan kannattavuus siis nilkuttaa.

    Metsäala vastaa maamme viennin viidenneksestä.

    Sahaustoiminta ruokkii muuta

    puunkäyttöä tähän tapaan: kuutio tukkia tuo kuution

    kuitupuuta sellu- ja paperiteollisuudelle ja kuution

    energiapuuta sähkön, lämmön ja biodieselin lähteeksi.

    Tämä on käytännön tehokkuutta ja kustannusrakenne-edullisuutta. Yksittäisinä

    hankintoina kustannukset

    olisivat selvästi korkeammat.

    Sahauskapasiteetin 7–8

    miljoonan kuution pysyvällä laskulla olisi siis hyvin merkitykselliset oheisvaikuttavuudet.

    Metsästrategiaohjelma

    ehdottaa pelastukseksi odotetusti puurakentamisen voimakasta lisäämistä. Sama tavoite löytyy lukuisista lähimenneisyyden hallitusohjelmista.

    Betonivaikuttajat eivät

    kuitenkaan helposti antaudu.

    Kansallisen tavan mukaan

    työryhmät ehdottavat rahavirtojen ohjaamista valtionvaraston sijasta oman alan

    rahoitusvajeiden täyttämiseen. Nyt listalla on muun muassa puunkuljetuksiin nykyistä

    raskaampia ajoneuvoyhdistelmiä, dieselveron palautusta

    raskaalle kalustolle ja tilinpäätösoperointia poisto-oikeuksilla.

    Hyvin merkittävä kannustin metsälain uudistamistyölle on ollut monien kaupunkimetsänomistajien taholta tullut paine saada välttää metsässään

    avohakkuut ja korvata ne

    haluttaessa jatkuvan kasvatuksen käytännöllä. Nyt tämä pyrkimys on lain puolesta

    mahdollistumassa.

    Kaukana metsästään asuvalle omistajalle metsänuudistamisvelvollisuus voi kuitenkin jäädä

    teetättämättä ja valvomatta. Hakkuiden vapausasteet

    moninkertaistavat ammattiosaamisvaatimuksen. Tukista

    saa nyt yli kolminkertaisen kantohinnan kuiduksi menevään verrattuna – entä vuosikymmenten kuluttua?

    Taloussuhdanteet tunnetusti vaikuttavat metsäkauppoihin. 1990-luvun alkupuoliskon

    lamakausi inspiroi pankkisuhteita omaavia tahoja

    hankkimaan (tilapäiseen) omistukseensa metsäalueita, hakkaamaan niistä puut

    ”vaikkapa golf-kenttää varten” ja sitten pikaisesti puuttomina

    myymään nämä määräalat edelleen.

    Taloustaantumat ovat jälleen ovella ja ihminen entisensä.

    Kansainvälisellä tasolla puukauppa elpynee Venäjän puutulliasioiden muuttuessa.

    Kotimaiset metsäteollisuusyhtiöt ovat profiloituneet

    omaperäisesti ostokartellilla, kotimaisten tuotantoyksiköiden sulkemisilla ja metsäomistuksensa myynnillä saksalaisille

    sijoittajille. Viimeksi mainittua

    Paavo Lipponen toivoi jo

    ensimmäisinä pääministeripäivinään TV-ruudussa

    vuonna 1995.

    Metsäasioissa on siis lähes rajattomasti seurattavia

    yksityiskohtia.

    Mikä on metsäaktivistien

    lopullinen reaktio kaavailtuihin metsälain muutoksiin? On

    niistä EU:n komissiokin

    varmaan kiinnostunut.

    ERKKI PULLIAINEN

    Kirjoittaja on emeritusprofessori

    ja tietokirjailija.

    Avaa artikkelin PDF