Metsäteollisuuden 9/11
Vuonna 2001 ihmettelin syyskuun yhdentenätoista suoraa lähetystä New Yorkissa sortuvista pilvenpiirtäjistä. Päivälleen 11 vuotta myöhemmin europarlamentin hyväksymä rikkidirektiivi ei törmää suomalaisen metsäteollisuuden rintamamiestaloon matkustajakoneen lailla. Se pikemminkin aiheuttaa äkillisen
vesivahingon, jonka jäljet jäävät lahottamaan talon perustuksia vuosiksi eteenpäin.
Viimeksi viime viikolla UPM:n Jussi
Pesonen lateli tässä lehdessä madonluvut rikkidirektiivistä (MT 7.9.).
Aiemmin olen itsekin kertonut ainakin
Metsäteollisuuden, Outokummun ja muutaman sahan mietteitä vientiteollisuuden lisälaskusta. Ehkä puhuttelevimman, otsikkoonkin päätyneen
kommentin sain sahayhtiö Kuhmo Oy:n toimitusjohtaja Lauri Nakarilta. Hän
totesi kilpailutilanteesta, että ”rikkidirektiivi vie meiltä hapen” (MT 21.5.).
Vaikka Suomi olisi miten täydellisesti
soluttautunut EU:n kovimpaan poliittiseen ytimeen, se ei maantieteellistä
sijaintiamme muuta. Vientiteollisuuden ja sen logistiikan kannalta maa on totaalisen hölmössä paikassa. Järkevää tie- tai raideyhteyttä Itämeren yli ei ole eikä tule, joten olemme merikuljetuksen varassa.
Viime aikoina olen alkanut jo hieman sääliä Satu Hassia. Hän on joutunut kyllästymiseen asti muistuttamaan isossa ja pahassa Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa vuosia sitten tehdystä
päätöksestä rajoittaa rikkipäästöjä tietyillä merialueilla. Pienen Suomen kansan
edustajat huijattiin tuolloin hyväksymään Itämeri moiseksi rajoitusalueeksi.
Välimerellä risteilee melkoisesti enemmän vesiliikennettä ja sen rannoilla
asuu moninkertaisesti enemmän ihmisiä, mutta neuvottelupöydässä Etelä-
Euroopan kehäketut eivät jostain syystä
halunneet rajoittaa merenkulkunsa päästöjä enemmän kuin on pakko.
Sitten suomalainen elinkeinoelämä tajusi, että direktiivi vaikuttaa enemmän kansantalouteen kuin hengitysilman puhtauteen. Nyt voikin enää ihmetellä, että missä päätöksenteon vaiheessa olisi pitänyt valittaa? Pitäisikö IMO:n nettisivuja pitää auki Amppareiden rinnalla päivät pitkät? Tarvitseeko jokaisen
sahan logistiikkajohtaja oman ilmiantajan liikenne- ja ympäristöministeriön lisäksi Brysselin kabinetteihin?
Vaikutelma on lähinnä se, että päätöksenteko on ollut jotain muuta kuin avointa, joustavaa tai järkevää.
Ehkä tämä voi vuosikymmenten aikana johtaa johonkin hyväänkin. Jos vientituotteemme olisivat pidemmälle jalostettuja, logistiikan kustannukset edustaisivat pienempää osaa kauppahinnoista. Se,
että meiltä rahdataan puuta Tanskaan ja tuodaan kalliisti muotoiltuna ja jalostettuna takaisin, on jo kulunut esimerkki. Valitettavasti metsä- ja puualan rakennemuutos ei käy yhdessä yössä, vaikka
merikuljetus Itämerellä kiellettäisiin kokonaan.
Kun Suomeen muuttaneelta Neil Hardwickilta kysyttiin mitkä kolme asiaa
hän muuttaisi uudesta kotimaastaan, vastaus kuului: ”Ihmiset, ilmaston ja maantieteellisen sijainnin.”
Kaksi ensin mainittua miellyttävät
itseäni ajoittain suurestikin, mutta Itämeren voisi napata pois erottamasta meitä Euroopasta.
antti.hirsaho@
maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
