Ilon ja ylpeyden tunteet ohjaavat eettisiin ruokavalintoihin
Geenimuunneltuja elintarvikkeita sekä pelätään että vihataan.Eettisten ruokavalintojen tekemiseen yhdistyy usein harkinta eettisyyden ja hinnan välillä. Jos asiakas kokee ostoksestaan ylpeyttä ja ilahtuneisuutta, hän ostaa eettisen tuotteen todennäköisemmin, vaikka se on kalliimpi.
"Kuitenkin mitä voimakkaampi koettu tunneristiriita oli, sitä vähemmän oltiin tyytyväisiä tehtyihin ruokavalintoihin", kertoo aiheesta tohtoriksi väittelevä Aino-Maria Immonen.
Edullisten mutta epäeettisiksi miellettävien valintojen vetovoimaa vähentää se, että ostos ei tuota sitä iloa, jota edullisen ostoksen tekemisestä voisi saavuttaa. Myös syyllisyys heikensi edullisen mutta epäeettisen ostoksen puoleensavetävyyttä.
Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin myös tunteiden roolia kuluttajien suhtautumisessa geenimuunneltuihin elintarvikkeisiin, joihin sisältyy aiempien tutkimusten mukaan negatiivinen tunnelataus.
Nyt saatujen tulosten mukaan pelko ja vihaisuus elintarvikkeiden geenimuuntelua kohtaan juontuvat erityyppisistä huolenaiheista. Pelkoa vahvisti huoli GM-elintarvikkeiden terveysvaikutuksista. Vihaisuutta korosti huoli GM-elintarvikkeiden markkinoihin liitetyistä yhteiskunnallisista epäkohdista. Molempia tunteita vahvisti elintarvikkeiden geenimuuntelun oikeutuksen kyseenalaistaminen.
Pelokkaat kuluttajat todennäköisemmin tyytyvät välttämään GM-elintarvikkeita henkilökohtaisesti, mutta vihaisten kuluttajien voi odottaa aktiivisemmin vastustavan GM-elintarvikkeiden tuloa kuluttajamarkkinoille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

