
Kesko kasvatti liikevaihtoaan ja paransi tulostaan − koko vuoden tulosohjeistus täsmentyi alaspäin
Kesko arvioi, että ensi vuonna sen vertailukelpoinen liikevoitto paranee kaikilla toimialoilla ja kaikissa toimintamaissa.Kauppajätti Kesko kasvatti vuoden kolmannella neljänneksellä liikevaihtoaan ja myös yhtiön liikevoitto parani viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.
Keskon liikevaihto oli heinä-syyskuussa 3 227,3 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 3 026,6 miljoonaa euroa. Raportoitu liikevaihto kasvoi 6,6 prosenttia ja vertailukelpoisesti liikevaihto kasvoi 3,5 prosenttia.
Vertailukelpoinen liikevoitto oli kolmannella neljänneksellä 208,1 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 201,5 miljoonaa euroa. Vertailukelpoiseen liikevoittoon sisältyy Kesko Senukain yhteisyritystulososuus tammi-syyskuulta. Tuo osuus oli kaikkiaan 7,4 miljoonaa euroa.
Liikevoitto oli 204,0 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 202,1 miljoonaa euroa.
Pääjohtaja Jorma Rauhalan mukaan kaikki toimialat kehittyivät myönteisesti verrattain haastavasta markkinasta huolimatta. Kuva: Sanne KatainenPäivittäistavarakaupassa liikevaihto oli 1 645 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto oli 118 miljoonaa euroa.
Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa liikevaihto kasvoi ja oli 1 234 miljoonaa euroa, vertailukelpoinen liikevoitto oli 72 miljoonaa euroa ja se kasvoi 1,6 miljoonaa euroa.
Autokaupan toimialalla liikevaihto kasvoi 60 miljoonaa euroa ja oli 355 miljoonaa euroa, vertailukelpoinen liikevoitto oli 23 miljoonaa euroa.
Osavuosikatsauksensa yhteydessä Kesko täsmensi tulosohjeistustaan. Yhtiö arvioi vertailukelpoisen liikevoiton olevan tänä vuonna 640–690 miljoonaa euroa. Aiemmin vertailukelpoisen liikevoiton arvioitiin olevan 640–700 miljoonaa euroa.
Tulosohjeistuksen täsmennys perustuu yhtiön mukaan tammi-syyskuun tulokseen sekä rakentamisen ja talotekniikan kaupan suhdanteen arvioitua hitaampaan paranemiseen kolmannella vuosineljänneksellä.
Kesko arvioi, että ensi vuonna sen vertailukelpoinen liikevoitto paranee kaikilla toimialoilla ja kaikissa toimintamaissa.
Pääjohtaja Jorma Rauhalan mukaan kaikki toimialat kehittyivät myönteisesti verrattain haastavasta markkinasta huolimatta.
”Päivittäistavarakaupassa tavoitteenamme on vahvistaa K-ruokakauppojen markkinaosuutta panostamalla laatuun, hintaan sekä verkostoon säilyttäen samalla hyvä kannattavuustaso. Vaikka ruokakauppamarkkina on edelleen hintavetoinen, näemme merkkejä laadukkaiden tuotteiden ja palveluiden kysynnän kasvusta”, Rauhala toteaa osavuosikatsauksessa.
”Vaikka ruokakauppamarkkina on edelleen hintavetoinen, näemme merkkejä laadukkaiden tuotteiden ja palveluiden kysynnän kasvusta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



