Kylmä kesä hyydytti juomahaluja ja Olvin tulosta Baltiassa ‒ Suomessa kasvua
Olvi säilytti vahvat markkinaosuudet ja investoi tulevaisuuden kasvuun.Kotimaisen Olvin markkina Suomessa kasvoi, kun taas Itämeren segmentti kärsiessä edelleen sääolosuhteista ja heikosta markkinasta.
Näin kertoo Olvi-konsernin osavuosikatsaus tammi‒syyskuulta. Heinä‒syyskuun aikana myynnin volyymi 271,0 (272,6) miljoonaa litraa ja liikevaihto 186,2 (184,9) miljoonaa euroa pysyivät edellisen vuoden tasolla.
Liiketoiminnan alueiden välillä oli kuitenkin eroja; Suomi kasvoi, kun taas Itämeren segmentin kärsi edelleen sääolosuhteista ja heikosta kuluttajakysynnästä.
Haasteellisesta markkinatilanteesta huolimatta kannattavuutta pystyttiin parantamaan bruttokatteella mitattuna, joka oli 43,0 (42,5) prosenttia.
Liiketulos laski 9,8 prosenttia ja oli 27,0 (29,8) miljoonaa euroa. Suomen liiketoimintasegmentti paransi liiketulosta, mutta Itämeren ja Valko-Venäjän liiketulokset laskivat.
Tammi‒syyskuun jaksolla myynnin volyymi laski 2,2 prosenttia ja oli 758,5 (775,7) miljoonaa litraa.
Kysyntään vaikuttivat kesäsesongin kylmä ja sateinen sää erityisesti Baltiassa ja Valko-Venäjällä, kuluttajien heikko ostovoima sekä taloudellinen ja poliittinen epävarmuus. Olvi kertoo säilyttäneensä asemansa haastavassa markkinassa.
Liikevaihto pysyi edellisen vuoden tasolla ja oli 514,1 (510,0) miljoonaa euroa. Tuotevalikoiman optimoinnin avulla voitiin nostaa keskihintaa.
Liiketulos laski 8,8 prosenttia ja oli 65,7 (72,0) miljoonaa euroa. Myyntivolyymin lasku, panostukset myyntiin, markkinointiin ja hinnoitteluun, kasvaneet logistiikan kustannukset sekä liiketoiminnan kehittäminen näkyivät liiketuloksessa.
Olvi investoi tulevaisuuden kasvuun julkaisemalla kolme yrityskauppaa, merkittävillä kehityspanostuksilla kaupalliseen kyvykkyyteen ja tietojärjestelmiin. Lisäksi Iisalmen tehdasta on uusittu ja laajennettu.
Olvi-konsernin tilikauden 2025 liiketuloksen odotetaan olevan nyt 80‒84 miljoonaa euroa.
Loppuvuodesta odotetaan olevan selvästi edellisvuotta parempi, mikä johtuu kulujen painottumisesta edellisvuotta enemmän toiselle ja kolmannelle vuosineljännekselle.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




