Valtio valmistautuu rautateiden ostoliikenteen kilpailutukseen – kalustoyhtiö siirretään valtion suoraan omistukseen
Suomen Ostoliikenne aloittaa operatiivisen toiminnan ensi vuoden alussa.
Kalustoyhtiöön siirretään nykyisin valtion rahoittamassa henkilöjunaliikenteessä käytettävää kalustoa. LEHTIKUVA / Emmi Korhonen.Suomen Ostoliikennekalusto siirretään VR-Yhtymästä valtion suoraan omistukseen, kerrotaan valtioneuvoston viestinnän tiedotteessa. Omistuksen siirrolla valmistaudutaan rautateiden ostoliikenteen kilpailutukseen.
Suomen Ostoliikenne aloittaa operatiivisen toiminnan ensi vuoden alussa. Yhtiö on perustettu VR-Yhtymän tytäryhtiöksi, ja VR-Yhtymä on antanut sille noin 15 miljoonan euron alkupääoman.
Kalustoyhtiöön siirretään nykyisin valtion rahoittamassa henkilöjunaliikenteessä käytettävää kalustoa. Yhtiö vastaa jatkossa kaluston hallinnasta, vuokraamisesta sekä investointien valmistelusta ja toteutuksesta.
”Suoran valtionomistuksen ansiosta Suomen Ostoliikennekalusto voi toimia jatkossa neutraalisti itsenäisenä valtio-omisteisena yhtiönä”, sanoo tiedotteessa eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strand (r.).
Liikenne- ja viestintäministeriö rahoittaa henkilöjunaliikennettä reiteillä, joilla markkinaehtoinen toiminta ei ole kannattavaa. Nykyinen VR:n kanssa solmittu ostoliikennesopimus on voimassa vuosikymmenen loppuun. Nyt tehtävät omistusjärjestelyt eivät vaikuta ostoliikenteen hoitamiseen, sen laajuuteen tai matkustajiin.
Nykyisen sopimuskauden jälkeinen liikenne on kilpailutettava EU-sääntelyn mukaisesti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




