Finnairin tulos laski työtaistelujen vuoksi 29 miljoonalla huhti–kesäkuussa
Finnair joutui työtaistelujen takia perumaan yli 1 300 lentoa. Kustannuksia syntyi muun muassa asiakkaiden uudelleenreitityksistä ja huolenpidosta sekä viivästymiskorvauksista.
Finnair pystyi työtaisteluista huolimatta operoimaan 94 prosenttia lennoistaan suunnitellusti. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa.Lentoyhtiö Finnairin huhti-kesäkuun vertailukelpoinen liiketulos oli 10,3 miljoonaa euroa. Yhtiön mukaan työtaistelutoimien vaikutus tulokseen oli jaksolla noin 29 miljoonaa euroa.
Lentäjien ja maapalveluhenkilökunnan työtaistelujen vaikutus näkyy myös ensimmäisen ja kolmannen neljänneksen luvuissa.
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla työtaistelut painoivat liikevaihtoa noin 72 miljoonaa euroa ja vertailukelpoista liiketulosta noin 51 miljoonaa euroa. Heinäkuun puolelle osuneiden kolmen työtaistelupäivän ennakoidaan heikentävän kolmannen neljänneksen liikevaihtoa noin 25 miljoonaa euroa ja vertailukelpoista liiketulosta noin 20 miljoonaa euroa.
Finnair pitää kuluvan vuoden ohjeistuksensa ennallaan ja ennakoi, että kansainvälinen lentoliikenne jatkaa kasvuaan.
Finnair pystyi työtaisteluista huolimatta operoimaan 94 prosenttia lennoistaan suunnitellusti. Matkustajamäärä nousi 3,1 prosentilla 3,1 miljoonaan ja liikevaihto nousi 2,8 prosenttia 788 miljoonaan euroon.
Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto summasi, että Finnair joutui työtaistelujen takia perumaan yli 1 300 lentoa. Kustannuksia syntyi muun muassa asiakkaiden uudelleenreitityksistä ja huolenpidosta sekä viivästymiskorvauksista.
– Työtaistelutoimien aiheuttama epävarmuus näkyi myös lentojemme kysynnässä ja asiakastyytyväisyydessä, Kuusisto myönsi.
Finnair pitää kuluvan vuoden ohjeistuksensa ennallaan ja ennakoi, että kansainvälinen lentoliikenne jatkaa kasvuaan.
Liikevaihdon ennakoidaan olevan 3,3–3,4 miljardia euroa ja vertailukelpoisen liiketuloksen 100–200 miljoonaa euroa.
Työtaistelujen ja Pohjois-Amerikan liikenteen ennakoitua heikomman kysynnän vuoksi Finnair ennakoi tuloksen jäävän lähemmäksi vaihteluvälin alareunaa.
– Pohjois-Amerikan-liikenteemme kasvoi selvästi, mutta kasvuvauhti oli aiemmin suunniteltua maltillisempaa, ja keskimääräiset lentolippuhinnat alueella laskivat, Kuusisto totesi.
Kannattavuutta rasittavat myös EU:ssa käyttöön otetun uusiutuvan lentopolttoaineen jakeluvelvoitteen aiheuttamat lisäkustannukset sekä kasvavat navigointi- ja laskeutumishinnat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



