Lukiolaisten tuen tarve on kasvanut viime vuosina, mutta kaikissa kunnissa ei ole varaa vastata ongelmiin
Lukio-opiskelijoiden tuen tarpeet ovat moninaisia ja koskevat muun muassa oppimisvaikeuksia, motivaatiota ja mielenterveyttä.
Kuntien huono taloudellinen tilanne vaikeuttaa resurssien lisäämistä erityisopetukseen lukioissa. Kuva: LEHTIKUVA / EMMI KORHONENLukioiden erityisopettajien mielestä opiskelijoiden oppimisen tuen tarpeet ovat lisääntyneet viime vuosina, kertoo Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi).
Opettajien mielestä sama kehityssuunta tulee todennäköisesti jatkumaan. Asia selviää Karvin tuoreesta lukiouudistuksen arvioinnin raportista, jossa on arvioitu oppimisen tuen toteutumista lukioissa.
Arvioinnin mukaan opiskelijoiden tuen tarpeet ovat moninaisia ja koskevat muun muassa oppimisvaikeuksia, motivaatiota ja mielenterveyttä.
Vuoden 2018 lukiolaki on Karvin mukaan vastannut tähän tarpeeseen. Laki toi erityisopetuksen ja muun oppimisen tuen uutena velvoittavana sisältökokonaisuutena lukion opetussuunnitelman perusteisiin.
Karvin toteuttamiin kyselyihin vastasi 155 erityisopettajaa ja 151 rehtoria hieman alle puolesta Suomen lukioista.
Noin puolet erityisopettajista ja rehtoreista arvioi lukionsa erityisopetukseen kohdennettujen resurssien olevan riittäviä ja työn tekemiseen olevan tarpeeksi aikaa.
Karvin mukaan monien kuntien huono taloudellinen tilanne vaikeuttaa resurssien lisäämistä erityisopetukseen lukioissa. Arvioinnissa kävi ilmi, että lukioiden välillä on suurta vaihtelua siinä, havaitaanko kaikki tukea tarvitsevat opiskelijat.
"Opiskelijat, jotka saavat oppimisen tukea, voivat kokea leimautumisen pelkoa, eivätkä kaikki tukea tarvitsevat ota sitä vastaan. Oppimisen tuki tulisi olla luontainen osa lukio-opintoja ja itsestään selvä opiskelijan oikeus”, toteaa Karvin johtava arviointiasiantuntija Jan Hellgren tiedotteessa.
Noin puolet erityisopettajista ja rehtoreista arvioi lukionsa erityisopetukseen kohdennettujen resurssien olevan riittäviä ja työn tekemiseen olevan tarpeeksi aikaa. Monet erityisopettajista kuitenkin kertovat joutuvansa rajaamaan ja priorisoimaan tehtäviä.
Arviointitulosten mukaan erityisopettajat kaipaavat työhönsä lisää selkeyttä, yhteisesti sovittuja raameja sekä yhteistyötä eri tahojen välillä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



