Linja-autoliitto ei pelkää kiristyvää kilpailua
Linja-autoliitto ja VR eivät pidä halpabussiyhtiöitä vaarallisina kilpailijoina. Perinteisille juna- ja linja-autovuoroille on riittänyt matkustajia entiseen tapaan, vaikka jo kaksi yhtiötä tarjoaa halpoja matkoja vilkkaimmin liikennöidyillä reiteillä.Halpabussiyhtiöiden tulo oli ennustettavissa, arvioi linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä .
”Tämä on markkinoiden avautumiseen liittyvä piirre. Halpabussit ovat tulleet ensimmäisiksi vahvoille reiteille ja luoneet uutta kysyntää”, Mäkilä sanoo.
Kaukoliikenteen osuus koko linja-autoliikenteestä on noin kymmenen prosenttia.
Mäkilä arvioi uusien halpabussien saaneen yksi tai kaksi prosenttia kaukoliikenteen markkinoista.
Mäkilä pitää kilpailua hyvänä ja perinteiset linja-autoyhtiöt vastaavat kilpailuun kehittämällä palvelujaan.
Onnibus on Mäkilän mukaan onnistunut hyvin markkinointiviestinnässään ja saanut median huomion.
Hintaero ei ole suuri viimeisessä lipussa
Satakunnan Liikenteen toimitusjohtaja Ravi Mehta muistuttaa, että halpabussiyhtiöiden markkinoinnista on syntynyt väärä mielikuva.
”Ne myyvät muutaman lipun todella halvalla, ensimmäisen yhdellä eurolla. Tästä leviää käsitys, että kaikki liput ovat yhtä halpoja.”
Satakunnan liikenne ajaa muun muassa Porin ja Helsingin välistä reittiä. Satakunnan Liikenteellä on reittejä lähes tunnin välein ympäri vuorokauden, kun halpabusseilla on muutama vuoro ruuhka-aikoina.
”Tunnemme yhteiskuntavastuumme ja hoidamme reitit eri vuorokauden aikoina.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


