Näyttökokeiden toteutuksissa eroja ‒ kaikki eivät pääse esittelemään osaamistaan työelämän tilanteissa
Ammatillisten perustutkintojen näytöistä noin neljännes, ja ammattitutkintojen näytöistä noin viidennes, tehdään oppilaitoksissa.Ammatillisen koulutuksen järjestäjien vaihtelevat näyttöjen toteuttamis- ja arviointikäytännöt haastavat opiskelijoiden yhdenvertaisuuden toteutumista. Tämä ilmenee Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin raportista.
Karvin mukaan arviointikäytännöissä ja näyttöpaikoissa oli vaihtelua erityisesti alojen ja koulutuksen järjestäjien välillä. Kaikki opiskelijat eivät päässeet näyttämään osaamistaan aidoissa työelämän tilanteissa. Perustutkintojen näytöistä noin neljännes, ja ammattitutkintojen näytöistä noin viidennes, tehdään oppilaitoksissa.
Raportin mukaan se, kuka tai ketkä osallistuvat näytön arviointiin vaikuttaa arvosanoihin. Myös näyttöpaikalla on raportin mukaan vaikutusta. Lisäksi työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaaminen vaihtelee.
Kaikilta osin näyttöjen toteuttaminen ei täytä lain vaatimuksia ja kehitettävää löytyy. Tilanne ei ole yhdenvertainen kaikille ammattiin opiskeleville.
Karvi suosittaa, että koulutuksen järjestäjien tulee edelleen vahvistaa työpaikkaohjaajien ohjaus- ja arviointiosaamista ja tarjota näille nykyistä säännöllisemmin mahdollisuuksia osaamisen päivittämiseen ja kehittämiseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






