HS: Ajokortin poikkeusluvan ehtoja pitäisi tiukentaa, sanoo Liikenneturvan asiantuntija
Nuoret ovat yliedustettuina liikenneonnettomuustilastoissa, vaikka liikennekuolemien määrä on vähentynyt kaikissa ikäluokissa.
Liikenneturva ehdottaa lisää ajokoulutusta, yöajokieltoa ja apukuljettajamallia 17-vuotiaille kuljettajille. Kuva: Timo VillanenHelsingin Sanomien haastattelema Liikenneturvan koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski sanoo, että ajokortin poikkeusluvan ehtoja pitäisi tiukentaa.
”Poikkeuslupa ei ole enää poikkeuslupa, jos sen saa valtaosa hakijoista”, Tuomikoski sanoo.
Tuomikosken mukaan poikkeuslupahakemuksia tulee vuosittain yli 15 000.
Poikkeusluvat nousivat yhteiskunnalliseen keskusteluun, kun kaksi nuorta kuoli tiistaina auton suistuttua louhokseen Laitilassa. Poliisin mukaan autoa ajoi 17-vuotias nuori, joka ajoi poikkeusluvalla.
Liikenneturvalla on HS:n artikkelin perusteella useita ehdotuksia nuorten kuljettajien turvallisuuden parantamiseksi. Poikkeuslupaa voisi rajoittaa niin, että ajo-oikeuden saa vain siihen, johon lupa on myönnetty. Yöaikaan ajamista Liikenneturva tiukentaisi.
Tuomikoski ehdottaa myös liikennekasvatuksen sisällyttämistä toisen asteen opetussuunnitelmaan. Lisäksi hän ehdottaa apukuljettajamallia, jossa 17-vuotiaan kuskin ajaessa kyydissä pitäisi ensimmäisinä kuukausina olla ajokortin omaava henkilö.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoi aikaisemmin tällä viikolla HS:n haastattelussa, että ajokorttilakiin ajetaan nopeita muutoksia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






