Ruokavienti ponnistaa yhteistyöstä ja puhtaudesta
Elintarvikkeiden vientiohjelman tavoitteena on kaksinkertaistaa Suomen ruokaviennin arvo kolmeen miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä. Ohjelmasuunnitelma valmistuu kesäkuun alussa.Suomalaiselle ruualle on luotava yhteinen tarina, sanoo toimialajohtaja Esa Wrang Finpro ry:stä. Hänen mielestään kaiken viennin perusta voisi olla puhtaus. Turvalliset ja terveelliset raaka-aineet vettä myöten eivät suinkaan ole itsestäänselvyys monessa maassa.
Suomen vahvuus ovat erikoistuotteet: terveysvaikutteiset ja allergiavapaat elintarvikkeet, luomu, riista, sienet, marjat, kauratuotteet, lasten ja iäkkäiden erikoistuotteet sekä ruokaturvaosaaminen.
Tiistaina Elintarvikepäivässä puhunut Wrang kannusti yrityksiä lähtemään isolla porukalla esittelemään tuotteitaan. Kiinaan kannattaa mennä mieluummin 20 yrityksen ryhmänä kuin yksinään.
Mahdollista on luoda yhteisiä myynti-, jakelu- ja logistiikkaverkostoja, hankkia raaka-aineita yhdessä tai jakaa jopa tuotantokapasiteettia.
”Esimerkiksi italialaisen parmankinkun takana on 160 valmistajaa ja yhteinen markkinointiorganisaatio. Suomessa jokainen yritys ponnistelee yksin.”
Ulkomailla suomalaisten yritysten ei kannata kilpailla keskenään, vaan pelata yhteen pussiin. Myös valtio on saatava mukaan vientiohjelmaan aloitusvaiheen rahoituksen varmistamiseksi ja kansallisen tahtotilan luomiseksi.
Finpron, Elintarviketeollisuusliiton, Team Finlandin, Finpron ja eri ministeriöiden perustaman Elintarvikkeiden vientiohjelman sisältö alkaa hahmottua. Kaiken pohjana ovat puhtaus, erikoistuotteet ja yhteistyö. Suunnitelmia esiteltiin Elintarvikepäivässä Helsingissä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

