Traktoriurakoitsija tuskailee lupaviidakossa
ILMAJOKI (MT)
Liikennetraktorilla ja kaivurilla urakoiva Tarmo Mäkelä Ilmajoelta on kiukkuinen alati kiristyvään lupabyrokratiaan. Uusin asia on ammattipätevyysvaatimus, joka edellyttää viiden kurssipäivän käymistä.
Mäkelä on urakoinut traktorilla pian parikymmentä vuotta, talvisin lumen aurausta ja kesäisin maansiirtoa ja puun ajoa. Ajot ovat kuitenkin vähentyneet ja pääosa ajasta kuluu kaivutöissä. Traktorilla siirretään kaivuria ja tarvittaessa maata.
Mäkelä on pitänyt huolen, että kalusto ja luvat ovat kunnossa. Ammattipätevyyskoulutus tulee pakolliseksi liikennetraktorikuljetuksissa vuoden päästä syyskuussa, mutta Mäkelä kävi vaadittavat viisi kurssia jo nyt.
”Aika turhia olivat. Jos ei 20 vuoden urakoinnin aikana ole oppinut ajamaan tiellä ja toimimaan turvallisesti ja muita huomioon ottaen, ei sitä muutaman päivän kurssilla opi. Aika vähän uutta tuli esille, jos yhtään.”
Ilman kurssien käymistä urakoiminen kuitenkin loppuu. Kurssit ovat kalliita antiin verrattuna, keskimäärin sata euroa päivän kurssista, ja Trafi ottaa aina 17 euroa kirjaamismaksua.
Mäkelän käymät kurssit ovat: Tieturva ykkönen, Ennakoivan ajon kurssi, Hätäensiapu, Digipiirturi ja Työturvallisuus. Niistä ennakoivan ajon kurssi on ainoa pakollinen.
Tieturvan, ennakoivan ajon ja työturvallisuuden kursseilla käsiteltiin paljolti samoja asioita.
Ammattipätevyys on voimassa viisi vuotta, minkä jälkeen kurssille pitää mennä uudelleen, kurssi per vuosi tahtia. ”En oikein ymmärrä, jos samoja asioita käydään läpi vuodesta toiseen.”
Hätäensiapukurssi oli Mäkelän mielestä mielekäs, kun vetäjä osasi asiansa ja asioita käytiin käytännön esimerkein läpi.
Hän toivoisi tulityökurssia mukaan ammattipätevyysvaatimuksiin, jos jotain kursseja pitää käydä, mutta se ei ole Trafin listalla. ”Sormi ei saa mennä suuhun, jos traktori syttyy palamaan kesken ajon ja sitä pitää ryhtyä sammuttamaan.”
Niiden päälle hän on hankkinut tieturvallisuuskortin, joka edellytetään lähes kaikilla työmailla. Korttia kysytään, sillä tilaaja voi silloin siirtää vastuuta mahdollisista vahingoista urakoitsijalle. Digipiirturikorttikin on.
Trafi seuraa tarkasti ammattipätevyyskurssien pitämistä. Osallistujat pitää ilmoittaa kymmenen päivää etukäteen.
Kymmenen päivää on kuitenkin pitää aika alalla, jossa tilaukset voivat tulla lyhyellä varoitusajalla. Toisinaan soitetaan, että ehditkö heti.
Kurssilta ei voi olla poissa. Yksi kurssilainen myöhästyi aamulla kymmenen minuuttia. Kurssin pitäjä sanoi, että voi istua täällä koko päivän, mutta merkintää et saa.
Liikennetraktorin vaatimukset ovat Mäkelästä kohtuuttomia.
Liikennelupa ja tuleva ammattipätevyys ovat käytännössä pakollisia, vaikka traktorin tiekuljetukset ovat vähentyneet murto-osaan aiemmasta.
Peräkärry on traktorin perässä enintään kolme viikkoa vuodessa ja usein niin, että kaivutyömaalta pitää kuljettaa kuorma tai kaksi päivän aikana.
Samoin kaivuriurakoinnissa on pakko olla liikennelupa. Kaivurin voisi vielä siirtää omalla traktorilla ilman lupaa, mutta ei enää, jos siirtää yhdenkin kuorman maata peräkärryllä.
Liikennetraktorin varustamisessakin on menty liiallisuuksiin. Sähköiset ajopiirturit vaaditaan, vaikka niille ei ole mitään järkevää käyttöä. Vaikka traktorilla urakoi esimerkiksi maanajoa, kahvitaukoja ja ruokatunteja tulee parin tunnin välein. Lakisääteiset tauot täyttyvät varmasti.
”Kukaan ei kuljeta traktorilla pitkiä matkoja eikä traktoria käytetä jakeluajossa.”
Mäkelä urakoi aiemmin puunajoa, mutta sekin on loppunut lähes täysin.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
