Viro havittelee mainetta ja vientiä Berliinin suurmessuilla
Kriegerin mukaan funktionaalisten elintarvikkeiden trendi ei ole hiipunut. Niiden tarjonta Saksassa kasvaa koko ajan. Suomalaisten elintarvikeyritysten kannattaisi olla mukana.
”Uskon, että älykkäillä elintarvikkeilla on mahdollisuuksia. Puhtauden ja luomun päälle pitää saada lisäarvoa.”
Suomalaisosaston toinen yrittäjä Risto Asplund Mäntyharjulta valmistaa tuoreita perunalastuja itse porakoneesta muuntamallaan laitteella.
”Ollaan täällä ensimmäistä kertaa. Emme saaneet mitään tukea. Se on pikkuinen riski, mutta halusimme välttämättä kokeilla.”
Risto ja Astrid Asplundin perunalastuja on pyydetty Suomessa kauppojen hyllyille, mutta siihen yrittäjät eivät ole suostuneet.
”Silloin pitäisi laittaa lisäaineita. Tämä on luonnollinen tuote. Toiminta perustuu suoramyyntiin.”
HENRIK SCHÄFER
BERLIINI, SAKSA (MT)
Metsäinen maa, joka tarjoaa puhdasta ruokaa – marjoja, riistaa, kalaa. Taustakuvissa siintää metsä-, järvi- ja suomaisemia.
Tutut ainekset eivät tällä kertaa kerro Suomen tarinaa, vaan Viron. Harva kansainvälisten Grüne Woche -messujen eli Vihreän viikon kävijöistä voi olla törmäämättä tämän vuoden viralliseen kumppanuusmaahan.
Vihreälle viikolle on kokoontunut 1 650 näytteilleasettajaa 70 eri maasta. Yli viikon kestäville messuille odotetaan 400 000 vierasta.
Laaja messuosasto ja ohjelman ja ruuan tarjoaminen avajaisjuhlan tuhansille kutsuvieraille on pieneltä maalta melkoinen panostus. Kumppanimaaksi pääseminen on myös palkinto sinnikkyydestä – Viro osallistuu messuille 21. vuotta peräkkäin.
”Saamme valtavasti mediahuomiota, mikä tarjoaa paljon hyviä mahdollisuuksia”, sanoo kansainvälisten suhteiden osaston johtaja Ruve Schank Viron maatalousministeriöstä.
Messuja kiertää noin 5 000 tiedotusvälineiden edustajaa eri puolilta maailmaa.
Viron kotimarkkinat ovat pienet, joten maatalouden ja elintarviketeollisuuden kasvu edellyttävät viennin lisäämistä.
Schank näkee hyviä mahdollisuuksia esimerkiksi luomuruuan viennissä.
Luomuviljely on melko suosittua Virossa, ja suurimmat markkinat ovat Keski-Euroopassa.
Yleisömessujen rinnalla pidetään kansainvälinen ruoka- ja maatalousfoorumi, jonka osana on maatalousministereiden huippukokous.
”Kansainvälisen foorumin kautta Vihreä viikko on maiden välinen kilpailu. Läsnäolo tuo Virolle mainetta”, Schank sanoo.
Suomen näkyvyys Vihreällä viikolla on ollut viime vuodet vaatimatonta.
Schankin mukaan se voi olla perusteltua, koska Suomella on jo mainetta.
”Suomella ei ole sitä ongelmaa, ettei se olisi tunnettu. Kaikki tuntevat järvien ja joulupukin maan. Saksaa varten Suomen ei tarvitse vaivautua.”
Suomalaisten messuosastolla Team Blue -yrityksen toimitusjohtaja Mika Krieger soisi Suomelta kuitenkin enemmän.
”Hävettää. Olisi hyvä laittaa viestiä Suomen päähän, miten naapurimaamme ovat täällä esillä. Maan imagon ei pitäisi olla yksittäisten yritysten harteilla.”
Kriegerin Team Blue myy saksalaisille tiettyjä suomalaisia juomia, kuten lähdevettä ja vodkaa.
Yritys kokeilee messuilla, kävisikö suomalainen Flow-antioksidanttijuoma kaupaksi berliiniläisille. Kohderyhmää ovat nuoret toimistotyöntekijät, urheilijat ja muut ihmiset, jotka huolehtivat hyvinvoinnistaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
