
Sähköautobuumi imee työkoneiden osaajia: ”Varsinkin Saksassa työkonepuolen rekrytoinnit alkavat olla vaikeita"
Maailmanluokan tavoittelu on suomalaisyrityksille mahdollista, seinäjokelaisen Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila sanoo. ”Meillä on erittäin hyvä koulutusjärjestelmä", hän kiittää.
Metsäkoneissa niin kuin muissakin työkoneissa elektroniikan ja ohjelmistojen rooli kasvaa jatkuvasti, Epecin toimitusjohtaja Jyri Kylä-Kaila kertoo. Epec on osa Ponsse-konsernia. Kuva: Johannes Tervo
Tuotteiden sähköinen toiminta testataan automaattisilla testitorneilla. Tässä näkyy testauksessa käytettäviä elektronisia kuormia. Kuva: Johannes TervoTyökonevalmistajat ja autoteollisuus kilpailevat samoista kyvyistä.
”Varsinkin Saksassa työkonepuolen rekrytoinnit alkavat olla vaikeita", Epecin toimitusjohtaja, tuotantotalouden DI Jyri Kylä-Kaila kertoo.
Sähköautobuumi jyllää niin valtavana, että saksalaiset autonvalmistajat imuroivat palkkalistoilleen työkoneiden osaajat.
Ponsse-konserniin kuuluva järjestelmätoimittaja Epec toimii maailmanlaajuisesti. Yritys tekee elektroniikkaa ja ohjelmistoja työkoneiden ja hyötyajoneuvojen valmistajille
Epecin tärkein markkina-alue on Pohjois-Eurooppa.
”Olemme vahva myös Kiinassa, siellä meillä on asiakkaina joukko maailman suurimpia työkonevalmistajia", Kylä-Kaila kertoo.
Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa seinäjokelaisyhtiö ei ole vielä niin iso toimija kuin Pohjois-Euroopassa.
Halua kasvuun on. Ja luottamusta omiin mahdollisuuksiin.
”Tämä on sellaista liiketoimintaa, jossa pitää olla maailman paras. Muuten ei pärjää.”
Maailmanluokan tavoittelu on suomalaisyrityksille mahdollista, Kylä-Kaila sanoo.
”Meillä on erittäin hyvä koulutusjärjestelmä.”
Epec on yhteistyössä esimerkiksi Tampereen yliopiston ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa.
”Suomessa on erityisen tasokasta elektroniikka- ja ohjelmisto-osaamista. Osaajia on myös enemmän saatavilla kuin vaikkapa Ruotsissa ja Saksassa.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

