Pääjohtaja: Tuottaja ei joudu maksumieheksi
S-ryhmän halpuuttamiskampanjan hintalappu ei koidu maataloustuottajien maksettavaksi, vaan kustannukset katetaan omaa toimintaa tehostamalla, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä vakuuttaa MT:lle.
Kotimainen ruuantuotanto on itse asiassa hyötynyt halpuuttamisesta. Esimerkiksi juustojen kotimaisuusaste on kasvanut kampanjan aikana 58 prosentista 64 prosenttiin. Häviäjiä ovat olleet ulkomaiset isot merkit, Heikkilä sanoo.
”Jos kotimaisuusaste saadaan nousemaan 10 prosenttiyksikköä, se tarkoittaa viittä miljoonaa juustokiloa enemmän eli 50 miljoonaa tuotettua maitolitraa lisää. Tämä vastaa noin 160 suomalaisen maitotilan koko vuoden tuotantoa. Sillä on iso merkitys juuri päinvastaiseen suuntaan, kun mitä kritiikissä on pelätty.”
Ylihintaa tuotteista ei Heikkilän mukaan ole maksettu ennen hintojen alentamistakaan. Halpuuttamisen mahdollistivat kustannusten karsiminen markkinointi-, hallinto- ja it-kuluista. Esimerkiksi energiakuluista on leikattu lähes 10 prosenttia viime vuonna.
Maataloustuottajien kritiikin pääjohtaja uskoo kumpuavan toimintaympäristön epävarmuudesta, muun muassa Venäjän tilanteesta.
Heikkilä korostaa, että halpuuttaminen ei ole markkinointikampanja, vaan osa osuuskaupan strategiaa. Hintojen alentamista jatketaan, jos kustannuksista saadaan nipistettyä.
Koko S-ryhmän ruokavalikoimasta noin 80 prosenttia on valmistettu Suomessa.
”Kotimaisuus on meille äärimmäisen tärkeää ja haluamme korostaa laatua ja kotimaisuutta jatkossakin”, Heikkilä vakuuttaa.
AURA PILKAMA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
