Lukijalta: Hesburgerin omistajan harjoittama liiketoimintamalli on arveluttava ja kummallinen
Hesburger-ketju on lukijan mukaan esimerkki nyky-yhteiskunnasta, jossa syyllinen on aina jossain muualla kuin omassa toiminnassa.
"Suomalainen yhteiskunnan ja sen tulevaisuuden kannalta meillä ei ole varaa välistävetoihin tai välistä vetäjiin", kirjoittaa Pasi Salmi. Kuva: Venla Tirkkonen"Valistuneen kuluttajan näkökulmasta pidän Hesburgerin harjoittamaa liiketoimintamallia hyvin arveluttavana ja kummallisena, varsinkin kun sitä tarkastelee laajemmin", turkulainen Pasi Salmi kirjoittaa MT:n mielipidesivuilla perjantaina.
Hänen mukaansa Hesburger on tehnyt voittonsa suomalaisen kansanterveyden kustannuksella ja korostanut mainonnassaan kotimaisuutta, jota se ei kuitenkaan tekoina toteuta.
"Kuluttajat eivät tarvitse Hesburgeria, mutta (Hesburgerin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja) Heikki Salmela tarvitsee aina ja joka hetki kuluttajia. Tästä syytä jokaisen kuluttajan on syytä pohtia arvojaan tehdessään ostovalintojaan", Salmi korostaa.
"Itse suosin lähellä tuotettua suomalaista ruokaa, joko itse kasvatettua tai lähiruokaringeistä ostettua."
Häntä myös hämmentää Hesburgerin tapa ratsastaa moraalisilla valinnoilla, joilla ei ole riittävää pohjaa:
"Jos omistaja haluaa Suomeen 45 tunnin työviikkoja ja itse tarjoaa pääosin osa-aikaisuutta, on sanoilla ja teoilla merkittävä ero."
Salmi tulkitsee, että Suomessa on yleisemminkin vallalla tapa "selittää tekoja tai tekemättömiä asioita pitkin sanakääntein, aina itselleen parhaiten sekä osoittamalla syyllinen ongelmiin jostain muualta".
"Suomalainen yhteiskunnan ja sen tulevaisuuden kannalta meillä ei ole varaa välistävetoihin tai välistä vetäjiin", hän kirjoittaa.
Pasi Salmen kirjoitus:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

