Kitara saa tunnistettavanmuotonsa jyrsimen käsittelyssä
Kun runkopuu jyrsitään, kitara saa tunnistettavan muotonsa. Tomi Nivala keskittyy työhönsä. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoJANAKKALA (MT)
Lankun muuttamiseen soittimeksi tarvitaan paljon työtunteja ja monia monia työvaiheita. Ruokangas Guitarsissa yksi soitinrakentaja tekee yhden kitaran alusta loppuun yksin. Jokaisella rakentajalla on tietyt soitinmallit, joita hän rakentaa. Yhden kitaran tekemiseen menee noin kaksi kuukautta.
”Nopeasti tekemällä tulisi huonoja kitaroita”, soitinrakentajamestari Juha Ruokangas kertoo.
”Koko toimintamme kivijalka on, että tekemämme kitara on juuri niin hyvä kuin minä sitä markkinoimme.”
Ruokankaalle on erittäin tärkeää, että hänen nimeään kantavat kitarat tehdään käsityönä.
”Jokaisen tekovaiheen tulee olla sellainen, että kehtaan näyttää sen kenelle vain.”
Kitaran valmistus aloitetaan puiden valinnalla. Rakentaja valitsee runko-, kansi-, kaula- ja otelautapuut.
Ruokankaan kitaroissa kansipuu on yleensä loimukoivua.
”Runko- ja kaulapuu ovat yleensä espanjansetriä. Otelauta on yleisimmin loimukoivua, eeben- tai ruusupuuta.”
”Runkopuulle tärkeintä on, että puu resonoi hyvin. Kaulapuussa sen sijaan arvostetaan hyvää taivutuslujuutta”, Ruokangas selittää.
Valintoja tehdessään rakentaja kiinnittää huomiota myös siihen, onko puu kasvanut suoraan vai ei.
”Syiden pitää kulkea lankussa suoraan, ja lankun olla hyvin kuivattua. Emme voi ottaa riskiä, että vielä valmiina kitarana puu vääntyilisi.”
Puiden työstäminen kitaraksi aloitetaan runkopuun hionnalla.
”Rungon sopiva paksuus riippuu siitä, millaista kitaraa ollaan tekemässä. Tyypillinen paksuus on 40–45 millimetriä”, Ruokangas kertoo.
Hiottu runkopuu jyrsitään mallin avulla halutun muotoiseksi.
Kansipuuhun saadaan elävä pinta halkaisemalla kansipala kahtia, avaamalla saadut palat kuin kirja ja liimaamalla ne yhteen.
”Kun runko on saanut muotonsa, kansipuu ja runko liimataan yhteen. Samalla myös kansi jyrsitään muotoonsa”, Ruokangas selittää.
Kun runko on muotoiltu, rakentaja aloittaa kaulan työstämisen.
”Kaula aihioidaan ja muotoillaan samalla tavoin kuin runkokin. Lisäksi lapaan jyrsitään kolo, johon helmiäissimpukasta sahattu logomme liimataan”, Ruokangas kertoo.
Lopuksi runko ja kaula yhdistetään.
Osien yhdistämisen ja puutöiden viimeistelyn jälkeen kitaraa lakataan ja hiotaan neljästä kuuteen kertaan. Mikäli runko on tarkoitus maalata, se tehdään tässä vaiheessa.
Hionnan ja lakkauksen jälkeen on vuorossa kaulan otelautaan upotettujen otenauhojen hionta ja kiillotus.
”Tässä vaiheessa kitara alkaa olla kokoamista vaille valmis. Kasaus aloitetaan yleensä elektroniikkatöillä”, Ruokangas selittää.
Kitaran elektroniikka koostuu lähinnä mikrofoneista, äänenvoimakkuuden ja -sävyn säätimistä, kytkimistä ja johdoista. Niiden kokoaminen on pikkutarkkaa työtä.
Kun kitaran kaikki osat ovat paikoillaan, soitin säädetään huolellisesti ja viritetään.
Valmis kitara pakataan laukkuun, jossa on huoltovälineiden lisäksi aitoustodistus ja kuvia juuri kyseisen kitaran rakentamisesta.
”Kitaroillamme on kahdenkymmenen vuoden takuu. Haluamme sillä viestittää asiakkaillemme, että soittimiimme voi aina luottaa, oli tilaaja sitten ammattimuusikko tai harrastaja”, Ruokangas kiteyttää.
ANNIINA KESO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
