PASSIPAIKALLA Kesäpäivä salissa
Eduskunnan työn jatkuminen yli juhannuksen ei ole tavallista mutta ei ainutkertaistakaan. Esimerkiksi puhemies Erkki Pystysen (kok.) kaudella 1980-luvulla istuntokausilla oli tapana venyä.
Venyminen ei juurikaan johtunut professori Pystysen pikkutarkkuudesta. Kalevi Sorsan (sd.) ja Paavo Väyrysen (kesk.) kukkotappelu vain oli tuohon aikaan makeimmillaan.
Riviedustajia venyminen ärsyttää. Kiistojen päätteeksi yleensä äänestetään heti, joten terassille ei voi unohtua päivystämään.
Eduskunnan työtavat ovat järkevöityneet ja romanttisista kesäisistä yöistunnoista on päästy. Aikoinaan moni tuli aamuyöstä päättämään soralaista tukka pystyssä ja äänesteli miten sattui.
Puhemies Eero Heinäluoman (sd.) vetoomus ottaa oppositio mukaan kuntauudistuksen valmisteluun ei hallitusta heilauttanut. Kuntajakolaki vietiin läpi odotetuin numeroin.
Sen sijaan sosiaali- ja terveysuudistuksen toteutumista kaavaillussa muodossa aprikoitiin hallitusryhmissäkin. Vastuukuntamallin mahtumista perustuslain puitteisiin epäili muun muassa vasemmistoliiton sosiaaliasiantuntija Erkki Virtanen. Hän kyseli, onko kunta- ja sote-uudistuksen niputtaminen yleensä järkevää.
Keskustelun herkullisinta antia oli entisen kuntaministeri Tapani Töllin (kesk.) ja veteraaniedustaja Ben Zyskowiczin (kok.) sanamiekkailu. Zyskowiczia sapetti, kun perustuslakivaliokunta ei suostunut ottamaan etukäteen kantaa sote-uudistukseen ja antoi kunnille pitkän harkinta-ajan.
Entinen oikeusministeri Tuija Brax (vihr.) selitti kärsivällisesti moneen kertaan, ettei perustuslakivaliokunta voi ryhtyä lainvalmistelijaksi. Zyskowicz saivarteli, että perustuslakivaliokunnan kanta lykkää kuntauudistusta loputtomiin, koska aina tulee uusia tuntemattomia tekijöitä.
Töllin mukaan sote-menot ovat 60 prosenttia kuntien menoista. Kunnan on tiedettävä tämän uudistuksen sisältö, kun se päättää omasta kohtalostaan.
Yli 50 000 asukkaan kunnissa asuu noin puolet suomalaisista. Vastuukuntamalli tarkoittaa karkeasti sitä, että näiden kuntien valtuustot päättäisivät kaikkien suomalaisten sosiaali- ja terveyspolitiikasta. Esimerkiksi kuntaministeri
Henna Virkkusen (kok.) kotikaupungin Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Andersson (kok.) johtaisi koko Keski-Suomea.
Eduskunnan keskustelua vääristää, että lähes 60 prosenttia kansanedustajista asuu noissa suurissa kunnissa. Kun mukaan lasketaan Mikkelin, Kajaanin ja Kokkolan kaltaisten osavastuukuntien edustajat, ei uhattujen pikkukuntien kansanedustajista suurta ryhmää kerry.
Sallalainen Hanna Mäntylä (ps.) tiivisti, ettei lähipalveluja saa korvata etäpalveluilla. Suurten kaupunkien edustajia tällainen pohdinta ei sanomattomasti kiinnosta.
Hovioikeus vapautti kansanedustaja Ilkka Kanervan (kok.) lahjussyytteistä. Ratkaisu on perusteltu. Ei politiikan tukeminen ole rikos. Lahjomalla hyötyminen on.
Suuressa maailmassa poliittinen korruptio on sitä, että poliitikko työntää yhteisiä rahoja omiin tai lähipiirinsä taskuihin. Meillä poliitikko sai alioikeudessa toista vuotta vankeutta, kun kaverit järjestivät hänelle syntymäpäiväjuhlat.
Yhtä perusteltu oli eduskunnan yksimielinen päätös pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) kohdalla. Himas-tutkimuksen tilaamisessa ei ainakaan hänen osaltaan ollut mitään lainvastaista.
Poliittinen vastuu on eri asia. Teuvo Hakkarainen (ps.) uhosi mittauttavansa suuressa salissa horoskoopin teettäjä Kataisen luottamuksen. Tosipaikassa meni taas kerran maha kuralle.
PEKKA ALAROTU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
