Päivittäistavaroiden kauppa supistui tammikuussa
Eniten halpenivat elintarvikkeet ja laajentunut aukiolo söi eniten pienten kauppojen myyntiä.
Pienet kaupat kärsivät eniten laajennetuista aukioloajoista. Kaupan etujärjestön mielestä pieniä auttaisi sääntelyn purkaminen eli alkoholimyynnin ja myyntiaikojen vapautuminen. Kuva: Jaana KankaanpääPäivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli tammikuussa 1 257 miljoonaa euroa eli 2,1 prosenttia vähemmän kuin tammikuussa 2015.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyrityksissä päivittäistavaroiden hinnat supistuivat vuoden 2015 tammikuusta 1,8 prosenttia. Elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat halpenivat 2,3 ja käyttötavarat 1,4 prosenttia. Myös alkoholijuomien ja tupakan hinnat laskivat vuodessa.
Suurin myynnin pudotus tapahtui tammikuussa pienmyymälöissä: 9,7 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti laski 5,2 prosenttia ja pienten supermarkettien 6,1 prosenttia.
Myös hypermarkettien myynti väheni edellisvuoden tammikuuhun verrattuna 0,3 prosenttia. Myynti lisääntyi tammikuussa ainoastaan suurissa supermarketeissa, joissa kasvua oli 0,4 prosenttia vuodentakaisesta.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luodon mukaan tammikuun luvuissa näkyy jo aukioloaikojen vapautuminen. Eniten myyntiä menettivät pienet myymälät, joita on kaksi kolmasosaa Suomen ruokakaupoista. Luodon mukaan niiden säilymistä voidaan auttaa alkoholilain uudistuksella eli rajoitusten purkamisella.
"Erityisesti alkoholin myynnin ja myyntiaikojen vapauttamisesta hyötyisivät pienet haja-asutusalueiden ja taajamien myymälät, koska alkoholituotteiden myynnille on niille suhteellisesti suurempi merkitys kuin isoille myymälöille."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
