Autokoululiitto ennustaa mopokortin hinnan tuplaantumista – ministeriö: "Vaikea käsittää"
Liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos myöntää, että kustannukset voivat nousta jonkin verran.
Hallitusneuvos huomauttaa, että muuttuvista koulutusvaatimuksista mopoilijoita koskettaa ainoastaan ensimmäistä ajokorttiaan suorittavan neljän tunnin teoriakoulutus.Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi arvioi Maaseudun Tulevaisuudelle viikonloppuna, että pienillä paikkakunnilla mopokortin hinta voi lähennellä jatkossa jopa tuhatta euroa. Liiton mukaan ajokorttilainsäädännön muutos, joka on eduskunnan käsittelyssä, voi nostaa mopokortin hintaa hyvinkin kaksinkertaiseksi.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Eija Maunu ei ymmärrä Autokoululiiton pelkoja.
"On vaikea käsittää sitä, mikä asia hinnan nousun takana olisi", hän sanoo.
Maunu muistuttaa, että mopoilijoiden ja muiden ajokorttiluokkien lakisääteisen koulutuksen vaatimuksia ollaan keventämässä. Mopokoulututuksessa ei säänneltäisi luokkakohtaista teoriaopetusta tai ajo-opetusta enää lainkaan.
Koska luokkaopetuksesta ollaan luopumassa, on muutoksia tulossa myös aiempaan käsittelykokeeseen. Se on tarkoitus korvata liikenteessä suoritettavalla ajokokeella.
Tällä hetkellä käytössä oleva käsittelykoe maksaa 28 euroa. Liikenteessä kevytmoottoripyörällä ja kevyellä nelipyörällä suoritettava ajokoe maksaa 65 euroa.
Hallitusneuvos huomauttaa, että mopoilijoita koskettaa muuttuvista koulutusvaatimuksista ainoastaan ensimmäistä ajokorttiaan suorittavan neljän tunnin teoriakoulutus. Tosin sekään ei silloin koske mopoilijaa, mikäli hän on jo suorittanut traktorikortin.
"Se on ainoa lakisääteinen vaatimus, joka nyt sitten aiheuttaisi kustannuksia", Maunu sanoo.
Toki lisäkustannuksia voi aiheutua periaatteessa myös teoria- ja ajo-opetuksesta, mutta kustannusten lisääntyminen niiden kautta riippuu Maunun mukaan täysin ihmisestä.
"Vaikea nähdä, millä perusteella tuo koko ajokortin suorittamisen hinta voisi tuplaantua", hallitusneuvos sanoo.
Maunu pitää mahdollisena, että mopo-opetuksen kustannukset nousevat jonkin verran silloin, jos autokoulujen määrä sääntelyn kevenemisen ja sitä kautta työmäärän vähenemisen myötä supistuu.
"On kuitenkin vaikea kuvitella, että se tämmöisiin kustannuksen nousuihin johtaisi", hän huomauttaa.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
