Hallitus teki historiallisen päätöksen Pohjois-Suomen raideleveydestä – muutostöihin päästäneen 2030-luvulla
Hallitus myönsi puoliväliriihessä keskiviikkona 20 miljoonaa euroa suunnittelurahaa Rail Nordica -hankkeelle, jossa aloitetaan suunnittelu eurooppalaisen raideleveyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen.
Hallitus myönsi puoliväliriihessä keskiviikkona 20 miljoonaa euroa suunnittelurahaa Rail Nordica -hankkeelle, jossa aloitetaan suunnittelu eurooppalaisen raideleveyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen. Kuva: Jussi Nukari / LEHTIKUVALiikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) arvioi torstaina, että päätös oli hallitukselta historiallinen.
”Tämä on pitkäaikainen miljardien eurojen hanke. Kyse on eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä Pohjois-Suomessa.”
Tällä erää Suomen raideleveys on noin 90 milliä eurooppalaista raideleveyttä leveämpi. Suomen raideleveys on 1 524 milliä ja eurooppalainen 1 435 milliä. Suomen raideleveys periytyy Venäjän vallan ajalta.
”Tämä ei ole poliittinen valinta”, Ranne painotti tiedotustilaisuudessa.
Raideleveyden selvittämisen vaatimus sisältyy EU:n TEN-T-liikenneverkkoa koskevaan asetukseen, joka sisältää jäsenmaille vaatimuksia selvittää, suunnitella ja edistää eurooppalaista raideleveyttä. Tämä koskee erityisesti niitä EU-maita, joissa nykyinen raideleveys poikkeaa eurooppalaisesta.
Ranne totesi, että niin Euroopan komissio, sotilasliitto Nato kuin (Suomen) Puolustusvoimatkin ovat arvioineet, mikä olisi kaikkein kiireellisin eurooppalainen sotilaallisen liikkuvuuden hanke.
”Tuloksena on ollut, että tämä hanke on kaikkein tärkein. Meillä on ollut komission selkeä kannustus. Koko tämän hallituskauden meitä on hieman patisteltukin toimimaan suunnittelun ja koko muutoksen eteen”, ministeri sanoi.
Rail Nordican suunnittelu alkaa sillä, että ensin luupin alle tulee rataosuus Ruotsista Suomen puolelle Kemiin asti.
”Tai ehkä pitemmällekin, jos rahat riittävät”, Ranne lisäsi.
Etelän suuntaan raidehanke olisi ministerin mukaan ulottumassa lopulta Ouluun asti.
Aikataulusta Ranne korosti sitä, että suurissa raidehankkeissa suunnittelu vie hyvin suuren osan ajasta.
”Nyt saadut 20 miljoonaa ovat muutaman vuoden suunnitteluraha. Sanoisin, että suunniteltavaa riittää 2030-luvulle saakka, kun puhutaan koko Pohjois-Suomen raideleveyssuunnitelmista. Rakentaminen on sitten sekin mahdollista 30-luvulla.”
Liikenneministeri lisäsi vielä, että Rail Nordica ei tähtää pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden parantamiseen.
”Kyse on myös Suomen elinvoimasta ja kasvusta. Kun katsomme Lappia ja muuta Pohjois-Suomea, olen aivan varma siitä, että vaikutus myös hankkeen rakentamisen aikana tulee olemaan hyvin merkittävä”, Ranne sanoi.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




