Elykeskus viljelijän tiekritiikistä: Päällysteiden huono kunto vaikuttaa teiden talvihoitoon
Liikennevirasto pohtii parhaillaan talvihoidon toimintaperiaatteita. Nykyiset periaatteet ovat jo lähes kymmenen vuotta vanhoja.
Alemman luokan teissäkin vaaditaan sitä, ettei polanne pääse liian paksuksi. Elykeskuksen laatuvaatimusten mukaan polanteen paksuus saa olla korkeintaan viisi senttiä. Kuvituskuva.Vieremäläinen viljelijä Ahti-Pekka Vornanen kritisoi aiemmin teiden talvihoitoa kovin sanoin. Hänen mukaansa vieremäläisen Kauppilanmäentien nykyinen kunto on seurausta jo alkumetreillä pieleen menneestä tienhoidosta.
"Kyllä tienhoitotapoja joudutaan miettimään ensi talvelle uudelleen. Jos tämmöisiä talvia tulloo jatkossakin, ensi kesän aikana pitää ruveta pohtimaan, muuttuvatko hoitotavat. Tällä systeemillä tämä liikkuminen on vaarallista", Vornanen suuntasi sanansa Liikennevirastolle ja elykeskukselle.
Vaikka Vieremän Kauppilanmäentie onkin ollut viime aikoina paljon julkisuudessa, tilanne on Vornasen mukaan samanlainen ympäri Suomea. Viljelijä kritisoi elykeskuksen ajattelutapaa, jonka mukaan tien polanteita pyritään hallitsemaan, mutta ei poistamaan kokonaan.
"Tämä toimintatapa on väärä. Semmoinen termi, kuin hallittu polanne, on aivan tuhoon tuomittu, jos se hallittu polanne on kahta senttiä paksumpi", Vornanen jyrähti.
Vornasen mukaan silloin, jos polanne on yli kahden sentin paksuinen ja liikenne on riittävän vilkasta, syntyy uria, jotka tekevät tiestä hengenvaarallisen. Hän kritisoi myös sitä, että suolalla pehmitettyjä polanteita ei poisteta niiden pehmittämisen jälkeen.
"Kyllä minä pidän tätä tienhoitoa perusoikeutena", viljelijä totesi aiemmin MT:lle
Pohjois-Savon elykeskuksen aluevastaava Kalevi Lipponen sanoo, että alemman hoitoluokan tiet ovat normaalisti polanneteitä. Sen sijaan vilkkaimmat päätiet pyritään pitämään polanteista vapaana suolaamalla niitä.
Alemman luokan teissäkin vaaditaan sitä, ettei polanne pääse liian paksuksi. Elykeskuksen laatuvaatimusten mukaan polanteen paksuus saa olla korkeintaan viisi senttiä.
"Polannepintaisessa tiessä on se hyvä puoli, että siinä hiekka pysyy vähän paremmin. Polanteella myös suojataan päällystettä", Lipponen kuvailee.
Pohjois-Savon elykeskuksen alueella on aluevastaavan mukaan hyvin paljon huonokuntoisia päällysteitä. Lipponen myöntää, ettei polanteessa saa kuitenkaan olla kovin syviä uria. Elykeskuksen vaatimukset määrittävät sitä, miten syviä urat saavat olla. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.
"Monella tiellä on meillä se ongelma, että siellä päällysteessä voi olla pahat urat, ja niitä päällysteissä olevia uria ei tietysti talvella saa mitenkään korjattua", Lipponen sanoo.
Lipponen sanoo, että Liikennevirasto pohtii parhaillaan talvihoidon toimintaperiaatteita. Nykyiset periaatteet ovat jo lähes kymmenen vuotta vanhoja.
"Kymmenessä vuodessa liikenne on muuttunut aika paljon. Myös talvet ovat muuttuneet, kun enää ei ole pysyviä pitkiä pakkastalvia" aluevastaava valaisee syitä muutostyön taustalla.
Uusien toimintaperiaatteiden pitäisi olla valmiina kevään aikana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
