Mihin puhelinmyyntiä oikein tarvitaan? Asiantuntija vastaa
Puhelinmyynti tarjoaa työpaikkoja erityisesti nuorille, maahanmuuttajille ja kasvukeskusten ulkopuolella, kertoo Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n toimitusjohtaja Jari Perko.Keskustan Timo Kaunisto arvosteli MT:n kolumnissaan puhelinmarkkinointia. Kaunisto pitää ilmiötä niin haitallisena, että harkitsisi jopa sen kieltämistä.
Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n toimitusjohtaja Jari Perkon mukaan rajoituksista koituisi merkittävää haittaa.
"Telemarkkinoinnin rajoittamisella olisi dramaattinen vaikutus esimerkiksi suomalaiseen mediakenttään ja työllisyyteen."
Mediayrityksiä puhelinmyynnin kielto rokottaisi, sillä moni lehtitilaus myydään puhelimessa.
Työpaikkoja kielto vähentäisi varsinkin kasvukeskusten ulkopuolella. Perkon mukaan puhelinmyynnin tarjoamat työpaikat ovat tärkeitä nuorten ja maahanmuuttajien ensityöllistäjinä sekä työelämän murrosvaiheissa.
Puhelinmyynti ei suinkaan vain ärsytä ihmisiä.
"Puhelinmyynti on monelle edelleen toimiva ja helppo tapa ostaa. Suomessa tehdään vuosittain noin neljä miljoonaa sopimusta puhelimessa", Perko toteaa.
"Puhelinmyyntiä koskevat reklamaatiot ovat kuluttajaviranomaisten tilastojen mukaan olleet laskussa. Vain 4,5 prosenttia kaikista yhteydenotoista koskee puhelinmyyntiä ja näihin sisältyvät myös erilaiset kyselyt."
Perko mainitsee myös, että verkkokauppa ja perinteinen kivijalkakauppa tuottavat tilastojen mukaan paljon enemmän reklamaatioita kuin puhelinmyynti.
MT:n lukijoiden kokemusten mukaan osa puhelinmyyjistä inttää, eikä kieltävä vastaus tahdo mennä perille. Toimivatko nämä myyjät oikein?
"Inttäminen on lyhyt ja väärä tie. Ei ole yrityksen eikä asiakkaan etu yrittää väkisin myydä ihmisille mitään. Vain tyytyväinen asiakas pysyy ja jatkaa asiakkaana."
Asiakkuusmarkkinointiliitto on laatinut alalle hyvän tavan käytännesäännöt, joihin jäsenyritykset sitoutuvat.
Säännöt kieltävät esimerkiksi harhaanjohtavat keskustelut, joissa myyntikeskustelun alku verhotaan lupaukseksi lahjasta tai ilmaisesta tilausjaksosta.
Kuka tahansa voi myös antaa kiellon yksittäiselle telemarkkinointiyritykselle.
Asiakasmarkkinointiliiton palvelun kautta kiellon voi asettaa kerralla yli 600 yritykselle.
Vastaava palvelu on tarjolla myös muun muassa Suomen telemarkkinointiliitolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

