Joulukortti koskettaa vuodesta toiseen
Punatulkku, tähtitaivas tai graafinen sommitelma. Joulukortti kertoo välittämisestä ja muistamisesta.
Graafisesti tyylitellyillä kuvilla alkaa olla yhä suurempi ostajajoukko. Tausta voi kortissa olla vaikka musta. Kuva: Jaana Kankaanpää"Joulu on sosiaalisten suhteiden inventaario. Silloin katsotaan osoitekirjasta, keneen vielä pidetään yhteyttä", kuvailee Markku Laakso.
Markku Laakson voi hyvällä syyllä sanoa olevan todellinen joulukorttien asiantuntija. Hänen isoisänsä perusti korttiyritys Paletin vuonna 1922.
Markun poika Ville Laakso on Paletin nykyinen toimitusjohtaja ja omistaja yhdessä sisarensa Veeran kanssa.
Some tai digitalisoituminen eivät ole Laaksojen mielestä perinteisen postikortin uhka tai vaihtoehto.
Kortti on kuin pieni, henkilökohtainen lahja. Lähettäjä on nähnyt vaivaa ja kirjoittanut viestinsä käsin.
Monesti kortti halutaan antaa suoraan sen saajalle, Markku Laakso kertoo.
Kortin lähettäminen ilman kirjekuorta on suomalainen erikoisuus. Esimerkiksi Yhdysvalloissa kortti on lähinnä turistin tervehdys. Muuten viesti sujautetaan kuoreen.
Markku Laakso kertoo amerikkalaisten ihmettelevänkin, miksi täällä lähetetään kortteja, joiden sisällön voi kuka tahansa lukea.
"Tässä piilee yksi kortin viehätyksistä. Tekstin näkee kuka vain, mutta vain lähettäjä ja vastaanottaja sen merkityksen ja piiloviestit."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
