Tutkimus: MT jatkaa Suomen toiseksi luetuimpana päivälehtenä
Maaseudun Tulevaisuus tavoittaa yli puoli miljoona suomalaista. Enemmistö tavoitetuista lukee MT:n diginä ja määrän uskotaan kasvavan.
”Viestimedian brändit Maaseudun Tulevaisuus, Koneviesti ja Aarre tavoittavat erinomaisesti kohdeyleisönsä”, sanoo toimitusjohtaja Elina Schüller.Maaseudun Tulevaisuuden kokonaistavoittavuus on pysynyt vahvana. Painettu lehti ja digitaaliset palvelut tavoittavat 533 700 lukijaa, kertoo tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT).
Luku on päivälehdistä toiseksi korkein Helsingin Sanomien jälkeen.
Tavoittavuus kuvaa painetun lehden ja sen digitaalisten versioiden keskimääräistä lukijamäärää viikon aikana. Yksittäinen vastaaja voi olla mukana kyselyssä vain kerran.
Kokonaistavoittavuus on laskenut hieman vuoden takaisesta. Laskua on tullut 3,8 prosenttia.
MT:n päätoimittaja Jouni Kemppainen on kokonaisuuteen kuitenkin tyytyväinen.
”Printin osalta olemme vähentäneen isoja jakelujamme ja samalla nostaneet verkkoversion maksumuuria. Tämä ymmärrettävästi näkyy lukijamäärässä, joka on edelleen huomattavan suuri”, Kemppainen kommentoi.
”Erityisesti verkkoyleisön osalta olemme menneet eteenpäin huolimatta siitä, että maksumuuria on jouduttu nostamaan muun median tavoin.”
MT:n digipalvelu tavoittaa jo 352 500 lukijaa viikoittain.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena jo 88 prosenttia suomalaisista.
Digitaalisen sisällön osuuden vahvistuminen näkyy KMT:n tutkimuksessa kauttaaltaan. Painetun sanomalehden lukeminen vähenee vuosi vuodelta.
Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena jo 88 prosenttia suomalaisista, KMT kertoo tiedotteessaan.
Jokseenkin kaikilla vastanneilla on digilukemiseen tarvittavat taidot ja välineet, mikä antaa eväitä entisestään siirtää sanomalehtien painopistettä digitilauksiin. Yksinomaan digitaalisena sanomalehtiä lukee kaksi miljoonaa suomalaista. Määrä on kasvanut edellisvuodesta 97 000:lla, eli viisi prosenttia.
Vain painettua lehteä lukevat suomalaiset ovat yleisimmin yli 65-vuotiaita. Heistä lähes joka viides (17 %, 221 000) lukee sanomalehtensä vain painettuna.
Viestimedian lehdet palvelevat painettuine lehtineen ja digitilauksineen kaikkia suomalaisia lehdenlukijoita.
”Viestimedian brändit Maaseudun Tulevaisuus, Koneviesti ja Aarre tavoittavat erinomaisesti kohdeyleisönsä. Kehitämme palvelujamme jatkuvasti, jotta voimme palvella lukijoitamme ja mainostajiamme entistä paremmin”, kertoo Viestimedia oy:n toimitusjohtaja Elina Schüller.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






