Citroën DS5 hakee mallia lentokoneesta
Citroënin DS5:n suunnittelijat ovat saaneet tavallista vapaammat kädet ideoittensa toteuttamiseen. Auton ohjaamoon malli on haettu lentokoneista.
Plussan puolelle auto nousee persoonallisella ja näyttävällä muotoilulla. Se on tietoisesti suunniteltu siten, ettei se jätä ketään kylmäksi. Se osoittaa tehtaalta melkoista rohkeutta, kun suuri osa autonvalmistajista keskittyy miellyttämään kaikkia.
Myös laatuun on panostettu, mikä näkyy ja tuntuu kaikkialla. Auton ihmettelijät kiittelivät kromilistojen paluuta.
Autoa voi luonnehtia kohtuullisen kookkaaksi sulavalinjaiseksi farmariksi. Virtaviivaiset muodot vievät mielikuvia myös urheilullisen coupén suuntaan, mitä korostavat näyttävät vanteet ja matalaprofiiliset renkaat.
Maaseudun Tulevaisuuden koeajama DS5 oli varustettu 235 milliä leveillä renkailla, jotka toimivat hienosti hyväpintaisilla mutkaisilla kyläteillä. Valtateillä uraherkät renkaat muuttivat auton levottomaksi.
Polttoainetta koeajolenkillä paloi noin 8 litraa sadalla kilometrillä.
Muotoilijoille annetusta vallasta kertoo se, ettei takaluukusta löydy aukaisunuppia. Kahvasta puhumattakaan. Sen saa auki vain avaimen kauko-ohjaimella tai kojelaudasta.
Ohjaamo on lentokonemainen. Nappuloita on sijoitettu sekä kattoon, että penkkien väliin rakennettuun keskuskonsoliin. Osa nappuloista on selvästi mukana pelkästään symmetriaa luomassa.
Katosta löytyy lasikaton säätimien lisäksi pari harvemmin nähtyä nappulaa. Toinen niistä soittaa hätäkeskukseen ja toinen Autoliiton hinauspalveluun.
Lasikaton ja virtaviivaisuuden kääntöpuolena on takapenkin lievä ahtaus. Toisaalta kuskin tilat ja istuimet ovat hulppeat.
Koska matala katto rajoittaa näkyvyyttä taakse, peruutuskamera tulee tarpeeseen.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
