Autojen renkaat ovat luonnon mikromuovin merkittävin lähde – miten Nokian Renkaat aikoo ratkoa ongelmaa?
Renkaat tehdään kulumaan, sillä liikenteessä turvallisuus on ensisijaisen tärkeää.
Kitkaa renkaan ja tien pinnan välissä tarvitaan ja Suomen oloissa sitä haetaan liukkaisiin olosuhteisiin erityisesti nastoilla. Kuva: Pekka VirtanenNorjan ympäristöviranomaisten mukaan puolet eli 2 250 tonnia meren mikromuovista on peräisin liikenteestä eli autojen renkaista ja tiepinnoitteista (Yle 12.10.2016). Saksalaistutkimuksen mukaan renkaat ovat mikromuovin merkittävin lähde, mutta niistä tulee noin kolmannes hiukkasista (Yle 14.9.2018).
Suomen lisäksi Venäjällä ja kohta Yhdysvalloissa renkaita valmistava Nokian Renkaat kaipaa aiheesta lisätutkimusta. Sillä ei ole mikromuoviongelmaan selkeää ratkaisua esimerkiksi materiaalivalintojen perusteella.
Tällä hetkellä Nokian Renkaiden raaka-aineesta noin 20 prosenttia on luonnonkumia, josta suurin osa tulee Kaakkois-Aasiasta. Öljypohjaiset kumiseokset hankitaan lähinnä Euroopasta. Öljypohjainen muovi ja kumi kuuluvat molemmat polymeereihin, jotka eivät maadu luonnossa vaan pilkkoutuvat vain yhä pienemmiksi kappaleiksi.
Nokian Renkaiden vastuullisuusraportin mukaan yhtiön on ensisijaisesti vastuussa tuotteiden turvallisuudesta.
"Renkaan ja tien välille muodostuva kitka on merkittävä turvallisuustekijä, sillä rengas ei pidä ilman kitkaa. Kitka aiheuttaa myös renkaan ja tien kulumista, josta aiheutuu kulumispartikkeleita."
"Renkaan suunnittelussa pyrimme löytämään parhaan yhdistelmän kulumiskestävyyttä ja turvallisuusominaisuuksia, jotta rengas voidaan optimoida liikenneturvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden näkökulmista."
Nokian Renkaiden mukaan mikromuoveja on tutkittu vähän ja nykyisissä tutkimuksissa on havaittu vain, että makean veden alueella sedimentteihin kerrostuvat partikkelit voivat aiheuttaa matalan riskin joillekin vesieliöille.
"On kuitenkin tarpeen tehdä lisätutkimuksia siitä, onko vesistöön kulkeutuneista partikkeleista haittaa ekosysteemille tai ihmisten terveydelle. "
Vastuullisuusraportissa kuvaillaan, että yhtiö aikoo reagoida asiaan tulevaisuudessa, jos "tutkimuksissa nousee esiin tietoa mikropolymeerien haitallisuudesta".
"Yksi tärkeä näkökulma autoilun vaikutusten vähentämiseen on myös se, miten voimme infrastruktuurin näkökulmasta estää tai ohjata liikenteestä syntyviä hiukkaspäästöjä ympäristöystävällisemmin. Tällaisia kehityskohteita voisivat olla esimerkiksi viemäröintijärjestelmät, ojanpengerrykset tai vedenpuhdistus."
Mikromuovit ovat alle viiden millimetrin kokoisia muovihiukkasia. Niitä syntyy esimerkiksi muovituotteiden haurastuessa.
Mikromuovi kuitenkin hajoaa luonnossa vielä pienemmäksi nanomuoviksi. Uuden tutkimustiedon mukaan nanomuovit voivat läpäistä esimerkiksi kalojen solukalvot ja kulkeutua niiden elimistöön. Nanomuovien kulkeutumista ihmiselimistössä on toistaiseksi tutkittu vähän.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
