Uusi työtapa hidastaa hakemusten käsittelyä Melassa viikon
Hakemusten käsittelyajat pitenevät ensialkuun, kun Maatalousyrittäjien eläkelaitos siirtyy sähköiseen asianhallintaan. Vähitellen uusi työtapa nopeuttaa käsittelyä.
Mela siirtyi ennen joulua sähköiseen asian- ja asiakirjanhallintaan. Hakemukset ja asiapaperit skannataan paperilta sähköiseen muotoon tietojärjestelmiin.
Eläkeratkaisijat ja etuuskäsittelijät puivat hakemuksia tietokoneiden ruuduilla. Paperin pyörittely loppuu pääkonttorissa. Aivan siihen ei vielä ole päästy.
Töiden sisäinen uudelleenorganisointi paperittomaan muotoon tietää paljon isoja ja uusia atk-sovellutuksia. Moitteetta niitä ei saatu vielä toimimaan. Hienosäätö jatkuu.
Asiakaspalvelujohtaja Antti Huhtamäki Melasta ennakoi nyt alkuvaiheessa viikon pidennystä etuushakemusten ja vakuutusasioiden käsittelyaikoihin keskimäärin.
”Muutaman päivän ja viikonkin puristamme nykyisistä käsittelyajoista”, Huhtamäki lupaa lopputulosta.
Sisäisiä työprosesseja on Melassa uusittu ja harjoiteltu asiaryhmä kerrallaan. Myel-vakuutettujen asioimistapoihin muutokset eivät vaikuta. He hakevat paperilomakkeilla.
Mela koulutti koko pääkonttorinsa henkilökunnan sähköiseen asianhallintaan viime vuonna. Myös kentän asiamiehet opiskelivat uuden työmenetelmän, joka säästää taloudellisestikin.
Henkilökunta sai uudet ja leveät näyttöpäätteet. Rinnakkaisilla päätteillä saa useita dokumentteja lukuun samaan aikaan.
Täysin sähköisessä asioinnissa Mela etenee muun yhteiskunnan ja eläkelaitosten rinnalla. Sähköistä lääkärinlausuntoa on rakennettu monet vuodet, mutta vielä sitä ei saatu käyttöön.
Vanhuuseläkkeiden hakeminen on ainut eläkelaji, jonka sähköinen hakeminen onnistuu. Huhtamäki uskoo, että seuraava on vuorossa työkyvyttömyyseläkkeiden nettihaku.
Melasta vanhuuseläkettä hakee vain joka 20. hakija netin kautta. Tilanne on sama muissa työeläkelaitoksissa. Tämä sähköinen haku lanseerattiin muutama vuosi sitten.
”Hakulomake on vähän työläs ja monimutkainen”, Huhtamäki arvioi.
Työkyvyttömyyseläkkeen hakemus puidaan Melan myllyssä päätökseksi keskimäärin 33 päivässä. Vakuutusasiat ratkaistaan kymmenisen päivää tätä lyhyemmässä ajassa.
Mela on useana vuonna onnistunut lyhentämään hakemusten käsittelyaikoja. Viime vuosi ei parannusta tuonut, kun Melassa valmistauduttiin sähköisen asianhallinnan käyttöönottoon.
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
