Facebook vahvistaa mielikuvia ruuasta muttei välttämättä myy
Myönteiset mielikuvat joistain ruokamerkeistä saavat Facebookissa entisestään vahvistusta. Silti sosiaalisen median kampanjat eivät ainakaan toistaiseksi välttämättä edistä myyntiä, kertoo Facebook-kävijöiden kesken tehty selvitys.Elintarvikepäivä 2013 -seminaarissa esiteltiin viime viikon lopulla kyselytutkimus, jonka mukaan yli puolet suomalaisista kuluttajista uskoo ruokamerkkien näkymisen Facebookissa vaikuttavan myönteisesti ostopäätöksiin.
71 prosenttia vastanneista kertoi osallistuneensa kilpailuihin jonkin tai useamman elintarvikebrändin sivulla ja 40 prosenttia sanoo tykkäävänsä jostain ruoka-aiheisesta Facebook-sivusta, koska toivoo voittavansa kilpailuissa. Samalla selvitys kuitenkin osoittaa, että osallistumisaktiivisuus ei kohenna ostoaikeita. Verkon tykkäämiset eivät välttämättä muutu ostoksiksi, sillä vain 15 prosenttia kertoo Facebookista saamansa tiedon vaikuttaneen varmasti heidän ostoihinsa (LAUSEEN LOPPUOSA LISÄTTY).
Kyselyn ovat tehneet, viestintätoimisto Soprano Communications ja digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio. Siihen vastasi 1 226 suomalaista Facebookin-käyttäjää, jotka tykkäävät ainakin yhdestä elintarvikemerkistä.
Soprano Communicationsin toimitusjohtaja katsoo, että sosiaalisessa mediassa on tilaa erottautumiselle ja sitouttamiselle.
”Leijonanosa kotimaisista elintarvikesivuista keskittyy viihdyttämiseen, tiedottamiseen ja kilpailujen pyörittämiseen”, Samuel Sorainen toteaa yhtiön tiedotteessa.
Suomalaisten ruokamerkkien myynnissä luotetaan siis samaan kaveeraukseen ja pullantuoksuiseen linjaan, joka paistaa myös ruokayritysten televisio- ja lehtimainoksista. Sosiaalisen median yhteisöllinen ominaisuus on edelleen vähäisessä käytössä, vaikka sille olisi tutkimuksen mukaan selvästi tilausta. Valtaosa vastaajista ilmoittaa nimittäin pitävänsä valikoidusti vain muutamasta elintarvikebrändistä, ja jopa 60 prosenttia heistä ilmoittaa suosittelevansa tykkäämänsä brändin tuotteita eteenpäin ystävilleen.
Kurion toimitusjohtaja Jari Lähdevuori kannustaa elintarvikeyrityksiä tutustumaan paremmin tykkääjiensä taustoihin ja toimintatapoihin.
“Elintarvikebrändien fanikunta on keskimääräistä alemmin koulutettua. Hedelmällisen vuorovaikutuksen aikaansaamiseksi brändien tulee tuntea kohdeyleisönsä ja puhutella juuri heitä.”
UUTISTA ON KORJATTU 14.5. KLO 10.45. Otsikkoon ja johdantoon on lisätty sana "välttämättä" ja toisen kappaleen loppua on täsmennetty tutkijoilta saapuneen palautteen perusteella (näkyvissä kommentissa).
Lisäyksen myös linkki koko raporttiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

