Yara, Neste ja Meyer yhdessä rintamassa: Turku–Toijala-rataa ei saa jättää runkoverkon ulkopuolelle
Runkoverkon ulkopuolella oleminen uhkaa yritysten mielestä radan tasoa ja siten lounaissuomalaisten yritysten liiketoimintaa.
Yritykset huomauttavat, että Turku–Toijala-rata on merkittävä Etelä-Suomen kasvukolmiolle ja sen kestävälle kasvulle. Kuvituskuva. Kuva: Markku VuorikariYara Suomi, Neste Oyj ja Meyer Turku vaativat Turku–Toijala-radan sisällyttämistä rautateiden runkoverkkoon. Niiden mielestä hallituksen nykyinen esitys runkoverkkoasetukseksi vaarantaa suomalaisen vientiteollisuuden.
Yritykset huomauttavat Turun kauppakamarin tiedotteessa, että Turku–Toijala-rata on merkittävä Etelä-Suomen kasvukolmiolle ja sen kestävälle kasvulle. Radalla on suuri merkitys työvoiman liikkuvuuden ja elinkeinoelämän toimivuuden turvaamisessa.
"Satamaliikenteen lisäksi Turku–Toijala-radan sisällyttäminen runkoverkkoon on oleellista Varsinais-Suomen raskasta raideliikennettä käyttävän teollisuuden logistiikalle", tiedotteessa kommentoidaan.
Runkoverkon ulkopuolella oleminen uhkaa kannanoton mukaan Turku-Toijala-radan tasoa ja siten lounaissuomalaisten yritysten liiketoimintaa. Yara Suomen, Neste Oyj:n ja Meyer Turun yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 10 miljardia euroa, ja ne työllistävät suoraan noin 13 000 työntekijää ja lisäksi merkittävän määrän alihankintaketjujen kautta.
"Lounais-Suomen yritysten toimintaympäristön turvaaminen on kansallinen, kriittinen kysymys", yritykset toteavat.
Yara Suomen operatiivinen päällikkö Lasse Oksanen huomauttaa, että Toijala–Turku-rata on käytännössä ainoa rautatieyhteys Lounais-Suomen raskaalle teollisuudelle, koska rantarata on varattu matkustajaliikenteelle.
"Tuntuukin siis oudolta, että Toijala–Turku-radan merkitystä halutaan vähätellä jättämällä se runkoverkon ulkopuolelle. Yaran Uudenkaupungin tehtaalta kulkee Toijalan kautta lastia noin 800 000 tonnia vuodessa, ja määrä on tehtaitten laajentumishankkeitten myötä kasvussa", Oksanen toteaa.
Osa Nesteen raaka-ainekuljetuksista Venäjältä Naantaliin kulkee Turku–Toijala-rataa pitkin ja vastaavasti puolivalmisteet samaa raidetta pitkin Porvooseen. Neste Oyj:n kuljetusjohtaja Mats Johanssonin mukaan järjestelyt perustuvat siihen, että kyseinen raideväli pysyy vähintään nykyisen tasoisena.
Meyerin Turun telakan kaikki junarahti kulkee Turku–Toijala-radan kautta.
"Esimerkiksi laivan rungon teräslevyistä suurin osa saapuu telakalle tuota rataa pitkin. Lisäksi telakan merkittäviä kokonais- ja osatoimittajia on radan varrella. Toijalan rata on meille tärkeä", Meyerin varatoimitusjohtaja Tapani Pulli painottaa.
Runkoverkkoasetuksella on tarkoitus säätää valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Asetuksen tavoitteena on varmistaa runkoverkkoon kuuluvien maanteiden ja rautateiden muuta tie- ja rataverkkoa korkeampi palvelutaso.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
