
Viking Line rakennuttaa siipipurjeen myös Graceen
Kiinasta tilattavaan uuteen laivaan tulee kaksi siipipurjetta. Ahvenanmaalaisvarustamo aikoo rekisteröidä uudenkin laivan Suomen lipun alle.
Viking Linen uuteen, kiinalaistelakalta tilattavaan laivaan tulee kaksi sähkömoottoreilla pyöritettävää 24 metriä korkeaa roottoripurjetta. Sähkömoottorit saavat voiman laivan moottoreista. Kuva: Viking LineSuomalaisvarustamo Viking Line muuntaa suunnitelmiensa mukaan lippulaiva Viking Gracen nesteytetyllä maakaasulla, sähköllä ja tuulivoimalla kulkevaksi hybridimatkustaja-alukseksi. Kiinan Xiamen-telakalta tilattavaan uuteen laivaan asennetaan sen kansille kaksi suomalaisen Norsepower Oy:n kehittämää siipipurjetta vähentämään laivan polttoainekulutusta ja päästöjä.
24 metriä korkeita ja neljä metriä leveitä ja yhteen kiinnitettyjä siipipurjeita pyörittää sähkömoottori tuulen voiman ja suunnan mukaan. Samoin kuin lentokoneen siivet toimivat, roottoripurjeet työntävät osaltaaan alusta eteenpäin.
"Testaamme tekniikkaa ensin Naantalissa. Suunnitelman mukaan Viking Grace telakoidaan huhtikuussa 2018, ja siihen asennetaan vastaavanlainen purje kuin Kiinassa rakennettavaankin, johon tulee kaksi roottoripurjetta", toimitusjohtaja Jan Hanses kertoi Suomen Varustamojen ja Viking Linen yhteistilaisuudessa Helsingissä keskiviikkona.
Viking Line kertoi 23. marraskuuta 2016 tehneensä aiesopimuksen kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd -telakan kanssa keväällä 2020
toimitettavasta matkustaja-aluksen tilaamisesta. Toimitusjohtaja Jan Hansesin mukaan yhtiön tavoitteena on allekirjoittaa lopullinen
tilaussopimus huhtikuussa. Investoinnin arvo on noin 190 miljoonaa euroa. Aiesopimus sisältää myös option toisesta aluksesta.
Viking Line sai osakseen kritiikkiä, kun varustamo päätti tilata uudisaluksen kiinalaistelakalta. Uutta lng-tekniikkaa niin ikään hyödyntävän Gracen Viking Line tilasi Turun telakalta. Alus valmistui liikenteeseen alkuvuodesta 2013.
Hanses perustelee nyt tilausta Kiinasta. Yhtiö kilpailutti ja pyysi tarjoukset yli 20 telakalta:
"Kilpailukykyisin tarjous tuli Kiinasta. Meyer (Turun telakan nykyinen omistaja) oli mukana kilpailussa ja olisi pystynyt tekemään aluksen vasta parin vuoden päästä – Papenburgissa, Saksassa. Helsingin telakka (Arctech Helsinki Shipyard ) on lännnen sanktiolistalla ja sen telakka-allas oli liian pieni."
Arctech Helsinki Shipyard siirtyi kokonaan venäläiseen omistukseen loppuvuodesta 2014. Viking Linen aiesopimusvaiheessa oleva uusi alus on 218 metriä pitkä.
Kauppaan vaikutti myös yhteistyösopimus kiinalaisen matkatoimiston kanssa. Viking Linen laivoilla matkasi viime vuonna 80 000 matkustajaa ja kiinalaismatkailijoiden osuus on kasvanut 40 prosenttia viimeisten kahden vuoden aikana.
Kiinasta tilattava matkustaja-alus rekisteröidään Suomeen.
"Suunnitelmana on, että laiva rekisteröidään Suomen lipun alle ja rakennetaan Suomen vaatimusten mukaan", Hanses vastasi MT:n kysymykseen.
Uuden aluksen on suunniteltu tulevan Turku–Ahvenanmaa–Tukholma -reitille.
Rekisteröintimaalla on merkitystä palkkakustannusten ja henkilöstön kannalta. Suomessa käytössä on niin sanottu tonnistoverotus, jonka ansiosta varustamo välttyy yritysverotukselta. Merenkulkijoiden ennakonpidätykset ja sosiaaliturvamaksut pidätetään, mutta ne palautetaan takaisin varustamoille.
Järjestelmä on EU:n hyväksymä, ja laajasti käytössä merenkulkua harjoittavissa jäsenmaissa.
Ruotsi siirtyi viime vuonna samankaltaiseen tonnistoverotukseen ja Ruotsiin rekisteröityneillä laivoilla on käytössä niin sanottu nettopalkkajärjestelmä, jossa palkoista ei pidätetä veroja ja sivukuluja lainkaan.
Viking Linen uusi alus, aiesopimus:
- Aluksen pituus on 218 metriä ja bruttovetoisuus 63 000 tonnia.
- Rakentaja: Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd -telakka
- Matkustajakapasiteetti : 2 800 matkustajaa
- Rahtitilan pituus: 1 500 metriä.
- Kiinalaisen työn osuus noin 40 prosenttia.
- Suomalaiset ja eurooppalaiset toimittajat Wärtsilä, ABB Marine, Deltamarin, Sisustuksessa käytetään skandinaavisia arkkitehteja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

