Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Katso karmivat kuvat ‒ mikä näistä on Suomen surkein tie 2024?

    Kuvakilpailu on kerännyt taas yhteen esimerkkejä maaseudun huonoista teistä.
    Kuoppia, möykkyjä, kraatereita ja monttuja. Niistä on surkeat tiet tehty.
    Kuoppia, möykkyjä, kraatereita ja monttuja. Niistä on surkeat tiet tehty. Kuva: Marianne Isotalo-Ojala, Valtteri Varjoranta, Anja Manni, Mikko Alhainen, Tuomas Mäki, koonnut: Aatu Jaakkola

    Suomen Kylät ry ja Suomen Tieyhdistys ry etsivät Suomen surkeinta kylätietä. Nyt on aika äänestää kahdeksasta karmivasta ehdokkaasta se kaikista huonoin. Äänestys päättyy 21.10.2024.

    Maidot on vietävä paremman tien varteen
    Maidot on vietävä paremman tien varteen Kuva: Tuomas Mäki

    Maidot on vietävä paremman tien varteen

    Varsinais-Suomi, Somero, Vilukselantie, mt 13529

    Ketään ei voi pyytää kyläilemään eikä mennä kylään, koska kukaan ei halua ajaa tätä tietä yhtään enempää kuin on pakko. Varaosamyyjän ja hammaslääkärin numerot on pidettävä pikavalinnassa. Jos tarkoin valikoidulta pujottelureitiltä poikkeaa, putoaa autosta nivelet ja kuskilta paikat hampaista. Traktorilla voi ajaa vain kävelyvauhtia ja puolikkaita kuormia, jos mielii jotain saada perille asti. Kirosanat loppuvat aina kesken, viimeistään puolessa välissä.

    Tuhannen kuopan tie
    Tuhannen kuopan tie Kuva: Jeanette Söderblom

    Tuhannen kuopan tie

    Varsinais-Suomi, Parainen, Mustfinnintie, mt 12031

    Perheemme ajaa tällä tiellä noin 6–7 kertaa päivässä. Joka kerta pelkäämme rengasrikkoa, jos emme ajoissa huomaa kuoppaa. 10 cm syviä kuoppia on paljon (noin 250 kpl) kilometrin matkalla. Täällä ei voi ajaa oikeaoppisesti tien oikealla laidalla, vaan välillä pitää ajaa tien keskellä tai jopa vasemmalla laidalla, jotta auto ei mene rikki. Täällä lapset myös pyöräilevät ja naapurit ulkoiluttavat koiransa, ja pelkään, että joku päivä autoilija keskittyy liikaa kuoppien väistämiseen eikä välttämättä huomaa jalankulkijaa tai pyöräilijää. Varsinkin sateella ja pimeässä kuopat eivät näy kunnolla. Lähimpään katuvaloon on noin kolme kilometriä. Läpi vuoden täällä ajaa myös raskasta liikennettä telakalle ja hiekkakuopille, joten kaikki katastrofin ainekset täyttyvät.

    Kaiken lisäksi tie on kaupungin päättäjien mielestä täysin turvallinen alakoululaisille lapsille kulkea kouluun. Olen kyllä kutsunut heitä tänne kokeilemaan, miltä tuntuu kävellä täällä kylmänä ja pimeänä aamuna, mutta kukaan ei ole ollut kiinnostunut siitä.

    Kasari
    Kasari Kuva: Pertti Metsämuuronen

    Kasari

    Etelä-Karjala, Lappeenranta, Kasarintie, mt 14748

    Kasarintie hankaloittaa päivittäistä työmatkaliikennettä. Tiellä ajaminen on jatkuvaa kuoppien väistelyä. Olen joutunut vaihtamaan autoon iskunvaimentimet. Tie on kelvottomassa kunnossa ja se on kaikkea muuta kuin turvallinen.

    Vanteet solmussa
    Vanteet solmussa Kuva: Valtteri Varjoranta

    Vanteet solmussa

    Keski-Suomi, Muurame, Isolahdentie, mt 16615

    Useampia auton vanteita ja renkaita on tullut pilattua Isolahdentiellä. Yleensä tiessä on ämpärinkokoisia reikiä. Nyt hyviäkin kohtia on pilattu tällaisilla asfalttikokkareilla. Näitä oli useammassa kohdassa tietä. Tähän meni omat vanteet kieroksi muutamia viikkoja sitten. Lisäksi tie routii pahasti. Talvisin auraus on myös ala-arvoista.

    Kammottava Talvisillantie
    Kammottava Talvisillantie Kuva: Anja Manni

    Kammottava Talvisillantie

    Varsinais-Suomi, Somero, Talvisillantie, mt 13519

    Talvisillantie on ollut jo ainakin 10 vuotta aivan karmeassa kunnossa.

    Jatkuvat tienkäyttäjien valitussoitot viranomaisille ja salolaisen kansanedustajan tutustumiskäyntikään eivät ole tuottaneet toivottua tulosta. Tilanne jatkuu entistä pahempana.

    Tie olisi taatusti yhtä liikennöity kuin viime vuosina lähistöllä uudet päällysteet saaneet Koskentie, Kanungintie ja Mäenalantie, jos Talvisillantietä pitkin vain voisi ajaa rikkomatta autoaan sekä hermojaan menettämättä. Tien varrella asuu myös lukuisia maatalousyrittäjiä, joille maatalouskoneilla ajo Talvisillantietä pitkin on aina hyvin epämiellyttävä kokemus.

    Talvella tietä ei saada myöskään enää aurattua kunnolla, koska se on niin epätasainen, muhkurainen ja kuoppainen vuosien paikkausyrityksistä ja routavaurioista johtuen. Itse kierrän aina Talvisillantien kuusi kilometriä pidemmällä reitillä suuntaansa Koskentien ja Kanungintien kautta Somerolle ajaessani. Näin tekevät kaikki muutkin, jos se on vain suinkin mahdollista.

    Näitä riittää
    Näitä riittää Kuva: Pirjo Tapanila

    Näitä riittää

    Satakunta, Huittinen, Lauhantie, mt 12809

    Lauhantie aiheuttaa jokapäiväistä harmia. Tiellä on kuoppaa kuopan perään, mikä tekee ajamisesta lähes mahdotonta.

    Polkupyöränsyöjäkraateri
    Polkupyöränsyöjäkraateri Kuva: Mikko Alhainen

    Polkupyöränsyöjäkraatteri

    Kanta-Häme, Hämeenlinna, Uurtaanharjuntie, mt 13682

    Tien karmea kunto on hirveä lapsiperheen päivittäisen tienkäytön näkökulmasta. Tiestä pidetään vain talvella huolta. Ikivanhassa päällysteessä olevat montut kasvavat vuosi vuodelta, eikä niitä kaikkia pysty enää mitenkään kiertämään. Toki voi valita, mikä auton pyöristä sovitetaan mihinkin monttuun. Tällä tavoin tulee tasapuolisempi kulutus renkaille ja jousille. Nykyinen tilanne vaarantaa erittäin pahasti liikenneturvallisuuden, kun jokainen kiertää monttuja, miten parhaiten pystyy. Tietä pitkin kulkee kävellen ja pyörillä useampi lapsi koulubussin kyytiin. Tien järkyttävän huono kunto vaarantaa myös heidän henkensä päivittäin.

    Eläinkuljetusten pomppurata
    Eläinkuljetusten pomppurata Kuva: Marianne Isotalo-Ojala

    Eläinkuljetusten pomppurata

    Satakunta, Säkylä, Vanhakyläntie, mt 12703

    Tie on noin viisi kilometriä pitkä ja sitä on yli 15 vuotta paikkailtu. Siitä noin 10 vuotta paikkailua lapiomiehen voimin ja viimeiset vuodet kaivinkoneella.

    Tien varrella sijaitsee kaksi Kariniemen kotitilaa, jotka tuottavat lähes 7 % HKFood Oy:n broilertuotteiden raaka-aineista vuosittain. Lisäksi tien varrella yksi iso sikatila. Tien varrella viljellään myös Suomen ainoalle sokeritehtaalle Sucros Oy:lle sokerijuurikasta sokerin raaka-aineeksi ja Finnamyl Oy:lle tärkkelysperunaa elintarvike - ja paperiteollisuudelle sekä Apetit Oy:lle raaka-aineita elintarviketeollisuuteen. Lisäksi viljaa viljellään elintarvike- ja rehuteollisuuteen.

    Tiellä runsaasti raskasta liikennettä yli 2 100 raskasta ajoneuvoa vuodessa. Vuoden keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä on noin 100 ajoneuvoa, joista 10 prosenttia on raskaita ajoneuvoja.

    Tien kunto on todella heikko ja sen rakenteet ovat pettäneet niin pahasti, että tietä pitää ajaa sekä kieli keskellä suuta. Talvella toivoo, ettei tule vastaantulijoita, koska tiellä pitää ajaa keskellä tietä. Muuten voi löytää itsensä ja ajoneuvonsa ojan pohjalta. Talvikunnossapito on todella haasteellista tien epätasaisuuden vuoksi. Tien varrella olevat asukkaat ja yritykset ovat kutsuneet jopa ministeritason vieraita toteamaan tien korjaustarpeen, mutta edelleen vaan saamme kiristellä ruuveja ja muttereita maatalouskoneista, ajoneuvoista sekä päänupeistamme.

    Mielestämme ansaitsemme paremman tien, koska osallistumme Suomen talouden ylläpitoon tuottamalla puhdasta kotimaista raaka-ainetta elintarviketeollisuudelle sekä samalla ylläpidämme Suomen omavaraisuutta ja huoltovarmuutta. Lisäksi tien heikko kunto kuormittaa sivuteitä, jotka ovat yksityisteitä. Näitä yksityisteitä pidetään kiertoteinä, mikä taas kuormittaa tiekuntien taloutta.