Yllättävä vertailu povaa kaupalle hyviä talousnäkymiä – "Kasvu näkyy ajan kanssa myös työpaikkoina”
Tulkinnan mukaan lisääntynyt verkkokaupoissa kuluttaminen ei ole enää vain pakon sanelemaa ostamista, vaan aidosti lisääntynyttä ostohalukkuutta.
Verkkokaupoista ostetaan nyt viime vuotta vilkkaammin. Kuva: Sanne Katainen, Saara Lavi, Carolina HusuSuomalaisten verkkokauppojen euromääräinen myynti kasvoi huhti–kesäkuussa 24 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.
Luvut käyvät ilmi verkkokauppapalveluita tarjoavan Vilkas Group oy:n tuoreesta verkkokauppaindeksistä, joka seuraa noin 2000 kotimaisen kaupan toteutuneita ostotapahtumia.
Vilkas Groupin hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakosken mukaan kyse on pitkäaikaisesta ilmiöstä.
”Käänne parempaan alkoi jo syksyllä, mutta nyt puhutaan aivan eri kokoluokasta ja merkityksestä", Korkiakoski sanoo yhtiön tiedotteessa.
Hänen mukaansa kasvua selittävät muun muassa kuluttajien lisääntynyt käytettävissä oleva tulo, kasvanut luottamus, matalampi inflaatio ja korkojen painuminen.
Verkkokaupoissa tapahtuva kulutus kohdistuu nyt erityisesti kodin ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin tuotteisiin.
Tämä viittaa Korkiakosken mukaan siihen, ettei kyse ole pelkästään pakon sanelemasta kulutuksesta vaan aidosti vahvistuneesta ostohalukkuudesta.
Vaikeaa on kyllä väittää, ettei tämä taloudelle hyvää lupaisi.
Verkkokauppaindeksi on Vilkas Groupin tarjoamilla verkkokauppa-alustoilla tehtäviin ostoihin perustuva, itse kehitetty mittari.
Yhtiön mukaan indeksi olisi todellisiin kauppatapahtumiin perustuvana jopa perinteisiä kuluttajatalouden mittareita luotettavampi.
Keräämäänsä dataan perustuen, Vilkas Group on rakentanut tekoälyavusteisen mallin taloustilanteen kehityksestä.
Mallin tarjoaman ennusteen mukaan Suomen bruttokansantuotteen kasvu voi olla kuluvan vuoden aikana jopa kaksi prosenttia, mikäli uusia taloudellisia kriisejä ei ilmene.
”Kysynnän voimakas kasvu näkyy ajan kanssa myös työpaikkoina”, Korkiakoski toteaa.
Korkiakoski kuitenkin muistuttaa, ettei mikään tulevaisuuden ennustaminen ole varmaa.
”En voi tietenkään väittää, että BKT-mallimme täysin vastaisi esimerkiksi johtavien tutkimuslaitosten laatutasoa. Vähintään luotettavasti suuntaa antavana kuitenkin rohkenen tätä pitää, koska kaikki käytetyt aineistot ovat täyttä totta ja verkkokauppaa koskeva kova data uusinta uutta. Tätä voi itse kukin arvioida, mutta vaikeaa on kyllä väittää, ettei tämä taloudelle hyvää lupaisi.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







