Nokian Renkaisiin saadaan "tehty Amerikassa merkintä" ensi vuonna – Tennesseen kuvernööri kävi Suomessa asti edistämässä tehdashanketta
"Vaikka Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodan riskeistä puhutaan paljon, Yhdysvaltojen taloudella ja amerikkalaisella kuluttajalla menee nyt hyvin", toimitusjohtaja Hille Korhonen kuvailee.Yhdysvaltojen Tennessee teki hartiavoimin töitä saadakseen Nokian renkaiden tehtaan kaupunkiinsa Daytoniin. Osavaltion kuvernööri kävi Suomessa asti illallisella vakuuttamassa yhtiöitä sijainnin erinomaisuudesta, yhtiön toimitusjohtaja Hille Korhonen kertoo.
"Osavaltio oli valmis myös muuttamaan lainsäädäntöään verojen osalta meille sopivammaksi."
Uuden tehtaan renkaisiin saadaan merkintä "made in America". Se erottaa ne suurimmasta osasta nykyisistä Nokian Renkaiden Yhdysvalloissa kaupattavista renkaista, jotka tulevat Venäjältä. Paikallisille rengasmalleille keksitään seuraavaksi amerikkalaisten suuhun sopivia nimiä.
Nokian renkaiden markkinaosuus Pohjois-Amerikassa on tällä hetkellä yksi prosentti kaikista myydyistä renkaista. Se on tarkoitus tuplata seuraavan viiden vuoden aikana.
"Vaikka Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodan riskeistä puhutaan paljon, Yhdysvaltojen taloudella ja amerikkalaisella kuluttajalla menee nyt hyvin", Korhonen kuvailee.
Daytoniin vuonna 2020 valmistuvan tehtaan kapasiteetti on ensin miljoona ja se suunnitellaan nostettavaksi neljään miljoonaan viidessä vuodessa. Venäjällä sijaitsevan tehtaan kapasiteetti on 17 miljoonaa rengasta vuodessa.
Suomessa sijaitsevan tehtaan kapasiteetti on kolme miljoonaa rengasta sekä lisäksi raskaiden renkaiden kapasiteetti 20 miljoonaa kiloa. Raskaiden renkaiden kapasiteetti on nousemassa 32 miljoonaan kiloon Nokialla meneillään olevien investointien myötä.
Amerikkalaisista 70 prosenttia ostaa renkaansa myyjänsä suositusten perusteella. Siksi Nokian Renkaat panostavat jälleenmyyjien vakuuttamiseen: Heille järjestetään koulutuksia ja seminaareja sekä matkoja testaamaan renkaita lumiolosuhteissa.
Yhtiö pyrkii myös varmistamaan, että lähialueella on vain yksi Nokian Renkaiden renkaita myyvä kauppa. Se rajoittaa hintakilpailua.
Aluksi uusi tehdas oli tarkoitus rakentaa Keski-Eurooppaan. Venäjän markkinat kuitenkin notkahtivat vuonna 2015, jolloin Venäjän tehtaan tuotteita jäi tuotavaksi Eurooppaan.
"Korkeakatteiset talvirenkaat ovat myös tulevaisuudessa tärkein tuotteemme", Korhonen kertoo. "Tällä hetkellä 72 prosenttia liikevaihdosta tulee henkilöauton renkaista, ja näistä 70 prosenttia on talvirenkaita.”
Nokian Renkaiden liikevaihdosta 15 prosenttia tulee Suomesta, Venäjältä 19 ja Pohjois-Amerikasta 12.
Renkaiden raaka-aineesta noin 20 prosenttia on luonnonkumia, josta suurin osa tulee Kaakkois-Aasiasta. Öljypohjaiset kumiseokset hankitaan lähinnä Euroopasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

