Alkoholijuomien myynti päivittäistavarakaupassa vähenee – naudanlihan hinta kääntyi nousuun
Kahvin, kaakaon ja suklaan myynnin arvo ja hinnat nousivat merkittävästi huhti–kesäkuussa.
Alkoholijuomien myynti päivittäistavarakaupassa vähenee, vaikka saatavuutta on lisätty. Kuva: Carolina HusuHuhti–kesäkuussa alkoholijuomat oli ainoa päivittäistavaramyynnin pääluokka, jonka myynnin arvo laski edelliseen vuoteen verrattuna. Laskua oli 0,5 prosenttia. Verrattaessa tammi–kesäkuuta vuodentakaiseen, alkoholijuomien myynnin arvo laski yhteensä myös 0,5 prosenttia.
”Tilasto osoittaa yksiselitteisesti, että alkoholijuomien myynti päivittäistavarakaupassa vähenee, vaikka saatavuutta on lisätty. Oluen ja alkoholipohjaisten juomien myyntiluvuista voidaan päätellä, että alkoholin myynnin väheneminen johtuu myydyn määrän laskusta, kertoo tiedotteessa Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Vuoden alkupuoliskon jauhelihapula näkyy tilastossa siten, että naudanlihan hinta kääntyi huhti–kesäkuussa 8,9 prosentin nousuun ja myyty määrä laski 14,4 prosenttia. Naudanlihan myynnin arvo laski 6,7 prosenttia vuodentakaisesta.
Nopein kasvu nähtiin kalan ja äyriäisten pääluokassa. Kalan hinnan 4,0 prosentin lasku käänsi myynnin määrän 8,9 prosentin kasvuun vuoden takaiseen verrattuna. Kalan myynnin arvo puolestaan kasvoi vuodessa 4,5 prosenttia.
Kahvin, kaakaon ja suklaan myynnin arvo ja hintataso nousivat merkittävästi.
Maailman raaka-ainemarkkinoiden heilahtelut näkyvät tiettyjen tuoteryhmien ja tuotteiden hintojen nousuna, PTY kertoo.
Kahvin, kaakaon ja suklaan myynnin arvo ja hinnat nousivat merkittävästi. Suklaan myynnin vuosivertailussa on tosin huomioitava myös kalenterissa liikkuva pääsiäinen.
”Suklaan ja kahvin myyty määrä kasvoi huhti–kesäkuussa, vaikka niiden hinnat ovat huomattavasti korkeammalla kuin viime vuonna. Suomalaiset eivät hevillä luovu suosikeistaan”, Loikkanen kertoo tiedotteessa.
PTY:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo huhti–kesäkuussa oli 6,0 miljardia euroa ja siitä elintarvikemyynnin arvo 3,9 miljardia euroa.
Edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi 3,0 prosenttia. Elintarvikkeiden myynnin arvo kasvoi 3,6 prosenttia hintojen noustessa maltilliset 1,5 prosenttia. Myynnin määrä kasvoi 2,0 prosenttia. Myynnin arvon kasvu johtui sekä hintojen noususta että myydyn määrän kasvusta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








