Pienpanimotrendi ilahduttaa isojakin
Pienpanimoiden ja erikoisoluiden kasvava suosio ei ole ongelma alan suurille tekijöille, päinvastoin.
Pienpanimot ovat nousseet suomalaisten suosioon, mikä edistää isojen yritystenkin mukaan koko juomakulttuuria. Kuva: Kari SalonenPienpanimotrendi on todella hyvä asia, koska se on tuonut sellaisen elementin tähän keskusteluun, että puhutaan muustakin kuin hinnasta, sanoo Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen.
"Juomakulttuurikin menee maku edellä eikä vain määrä."
Suuretkin panimot ovat tuoneet erikoisoluitaan viljalti kauppojen hyllyille ja baareihin.
Toisaalta olutinnostus, on se sitten lähtöisin suurista tai pienistä panimoista, herättää alalla toiveikkuutta sen suhteen, että uusi hallitus voisi olla alalle suopea. Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa ainakin on huomannut keskustelun kääntyneen panimoille parempaan suuntaan reilussa neljässä vuodessa, jotka hän on viettänyt päälobbarina.
"Keskustelu on nyt ihan toisenlaista. Nyt ymmärretään myös, miten paljon elinkeino tarjoaa työpaikkojen kautta ja koko tämän ketjun kautta Suomen kansantaloudelle. Ettei ole pelkkää haittakeskustelua."
Tiainen huomauttaa, että pienyritysten edustajat voivat sympaattisempina toimijoina vaikuttaa poliitikkoihin eri tavalla kuin suuryritykset.
"Ne tuovat asian lähemmäs kuin ehkä joku iso yritys."
Panimoliitto ajaa muun muassa alkoholiveron keventämistä, jotta hintaerot Viroon kaventuisivat, ja alkoholimainonnan rajoitusten keventämistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
