VientiKiinaan ei ole aina helppoa
Erno Järvinen kommentoi sahatavaramarkkinoita artikkelissa Pohjois-Afrikka imee lautaa (MT 20.3.). Hänellä olikin tiedossa Euroopan rakentamisen kehnot näkymät. Myös kotimaan rakennusaktiviteetin heikkenemisestä edelleen saatiin vielä tälläkin viikolla tuoretta tietoa.
Järvisen mukaan sahateollisuus on laiminlyönyt Kiinan markkinoita. Tämä väite ei pidä paikkaansa. Olen 20:n viime vuoden aikana osallistunut moneen Kiinaa koskevaan pohdintaan ja selvitykseen ja kiertänyt siellä itsekin kertomassa tuotteistamme.
Viimeksi meidät löi laudalta Kanada, joka Yhdysvaltojen markkinoiden hiljennyttyä valtasi Kiinassa seitsemän miljoonan kuutiometrin markkinaosuuden.
Suomalaiset sahatavaratuotteet eivät pärjää hintakilpailussa esimerkiksi kanadalaisten kanssa.
Korkeampilaatuisten tuotteiden vienti Kiinaan ei ole helppoa. Suomalaisia tuotteita ei pidetä markkinoilla niin erilaisina, että niistä saisi hinnan, jota kannattava vienti vaatisi. Suomalaisille sahoille kiinalaistenkin raha toki kelpaisi.
Järvinen toteaa artikkelissa, että ruotsalaiset sahat ovat pärjänneet nimenomaan kasvattamalla Euroopan ulkopuolista vientiään. Tässä myös suomalaiset sahat ovat onnistuneet.
Suomen sahatavaran vienti Euroopan ulkopuolelle kasvoi viime vuonna 14 ja Pohjois-Afrikkaan 17 prosenttia. Kiinaan vietiin sahatavaraa viime vuonna Suomesta 173 000, Ruotsista 134 000 kuutiota.
Viittaus ruotsalaisen sahateollisuuden menestykseen oli erikoinen, sillä myös länsinaapurissa sahateollisuus on elänyt erittäin vaikeita aikoja ja konkursseja on ollut paljon. Edellisen taantuman aikana ruotsalaiset toki pärjäsivät heikon kruunun ansiosta, nyt kurssikehitys on kääntynyt euron hyväksi.
Sekä metsänomistajille että sahoille on hyötyä siitä, että suomalainen sahateollisuus pärjää sekä Euroopan että muun maailman markkinoilla. Kaikki markkina-alueet kiinnostavat.
Aila Janatuinen
toimialapäällikkö, puutuotteet
Metsäteollisuus ry
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
