
Matka tankille pitenee kymmeniä kilometrejä näillä alueilla, kun Teboil laittaa lapun luukulle
Polttoainejakelun huoltovarmuus ei vaarannu, mutta maksuliikenne jumittaa pahasti.
Maaseudulla polttoaineen tankkauspaikat ovat vähentyneet idässä, kun Teboilin asemat hiljenevät. Kuva: Petteri KivimäkiYrityssaneerauksessa olevan Teboilin polttoainejakelu lakkaa asemilla sitä mukaa, kun asemien saamat polttoainetoimitukset loppuvat ja tankit tyhjenevät.
Lopettamiset ovat merkinneet tankkaamisen ongelmia niillä paikkakunnilla, joissa Teboil on ollut ainut jakelijayhtiö. Lähin kilpaileva asema saattaa olla kymmenien kilometrien päässä.
Liikenne- ja viestintäministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö ovat selvittäneet Teboil-asemien lakkautusten mahdollisia huoltovarmuuden ongelmia polttoaineen jakelulle.
Yhteiskunnan tasolla tämä ei aiheuttaisi ongelmia huoltovarmuuden osalta, vakuuttaa liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) konserniosaston valmius- ja tietohallintoyksikön johtaja Lars Dolk.
”Olemme jakaneet tilanneymmärrystä muu muassa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kanssa. Jakeluasemien toiminnan päättyminen vaikuttaa joidenkin kuljetusyritysten toimintaan ja voi lisätä kustannuksia”, Dolk kommentoi.
Keskusteluissa on väläytelty Teboil-ketjun asemien siirtymistä kilpailijan haltuun.
”Tilanne tulee pyrkiä hoitamaan ensisijaisesti markkinaehtoisesti ja siten, että polttoaineyhtiöt pystyvät halutessaan laajentamaan verkostoaan näille alueille nopeasti. Nopea toiminta on tärkeää, jotta raskaan liikenteen polttoainejakelu harvaan asutulla alueellakin säilyy kaupallisesti tuotettuna”, sanoo SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala.
SKAL huomauttaa, että viranomaisten mahdolliset toimet eivät saa vääristää kilpailua muiden polttoaineyhtiöiden kanssa, jotta varmistetaan markkinaehtoisen toiminnan jatkumisen edellytykset koko Suomessa.
Mikäli jokin alue Suomessa uhkaisi jäädä ilman polttoainejakelua, tulisi tällaisessa poikkeustilanteessa viranomaisen kuitenkin viime kädessä varmistaa polttoaineen saatavuus.
”Esityksemme viranomaistoimista liittyy logistiikan toimintavarmuuteen tässä poikkeustilanteessa. Teboililla on jakelupisteitä sellaisilla katvealueilla, jonne muiden palvelut eivät tällä hetkellä yllä”, muistuttaa toimitusjohtaja Kujala.
Osa kuljetusyrityksen riskienhallintaa on, että sillä esimerkiksi on käytössään useita toisistaan riippumattomia maksuvälineitä niin polttoaine- kuin muihinkin hankintoihin.
Suomalaispankit ovat keskeyttäneet Teboilin maksuliikenteen pakote-epäselvyyksien vuoksi, minkä takia polttoainemyynti on keskeytetty monin paikoin automaattiasemilla. Myös polttonesteet Teboililta ovat loppu. Teboil on ilmoittanut lopettavansa polttoainejakelun.
”Tämä aiheuttaa lisää kustannuksia ja vaatii enemmän aikaa.
Kujalan mukaan kaikkiaan 85 prosentissa maasta löytyy asemat myös raskaalle kalustolle, mutta erityisesti Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa yrittäjillä on tarvetta poiketa reitiltä.
”Tämä aiheuttaa lisää kustannuksia ja vaatii enemmän aikaa.”
Huoltovarmuusorganisaation maakuljetuspoolin puheenjohtajana toimiva Kujala poikkeaa yhdessä kohdin LVM:n huoltovarmuutta koskevasta lausunnosta.
”Heidän arvionsa perustuu varmasti meidänkin tietoihin, mutta olen hieman erimielinen siitä etteikö meillä ole myös ongelmaa. Jos määritelmä on, että yhteiskunnassa saa ruokaa, sähköä, tavaroita ja maksuliikenne toimii, niin tällä hetkellä maksuliikenteessä on vakavia häiriöitä kyseisen yhtiön suhteen.”
Pakotteiden takia maksut eivät onnistu. Teboil siirsi saneeraukseen hakeutuessaan saatavansa rahoituspalveluyhtiön hoitoon.
”Yhtiö lähetti pian laskuja joiden maksupäivä oli heti, vaikka Teboil ilmoitti ettei niin olisi. Teboil ilmoitti nyttemmin, että kyseessä on virhe. Nyt olemme jälleen joutuneet kertomaan yrittäjille, ettei laskuja tarvitse maksaa. Pystymme neuvomaan ja kertomaan esimerkiksi, että tapahtumat pitää dokumentoida.”
Yrittäjät ovat Kujalan mukaan toisaalla huolissaan mahdollisista maksuhäiriömerkinnöistä ja toisaalla saamisistaan, kun ovat kuljettaneet polttoaineita asemille.
”Toisin paikoin polttoainetta tankataan henkilöliikenteelle tarkoitetuilta asemilta. Eräs puutavara-autoilija joutui laskemaan autoaan alas, jotta edes mahtui tankkauslipan alle. Osassa reittejä vain näitä asemia on käytössä. Tämä ei ole hyvä tilanne.”
”Yhteiskunnan tasolla tämä ei tuottaisi huoltovarmuuden osalta ongelmia.”
Teboil jätti hakemuksen yrityssaneerauksesta Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuteen. Yhtiöllä oli lokakuun lopussa arviolta noin 148 miljoonaa euroa saatavia ja 128 miljoonaa euroa velkaa.
Teboil on joutunut ahtaalle, kun sen emoyhtiö, venäläinen öljyjätti Lukoil on joutunut Yhdysvaltojen pakotteiden kohteeksi. Teboil ei enää saa uusia toimituksia Nesteeltä.
MT pyysi tilanteesta kommenttia myös Teboililta.
Huoltoasemaverkosto
2000-luvun alusta lähtien miehitettyjen huoltoasemien määrä oli toukokuun lopulla 2025 puolittunut 1 287:sta noin 635:een.
Samaan aikaan kylmäasemien määrä on kasvanut 571:stä arviolta yli 1 200:aan.
Teboililla oli Suomessa toukokuussa 84 miehitettyä huoltoasemaa ja 216 kylmäasemaa. (mt.fi 25.5.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







