kommentti Virittäminen on maan tapa
Dieselmoottoreiden virittäminen näyttää olevan maan tapa etenkin raskaassa kuljetuskalustossa ja osin myös maatalous- ja metsäkoneissa.
Eikä siinä mitään. Tehojen
lisääminen on laillista ja kone voi kestää, kun pidetään maltti
mukana eikä kajota päästöjä vähentäviin jälkikäsittelylaitteisiin.
Moottorien sähköiset ohjausjärjestelmät tekevät moottorien virittelystä tavallaan helppoa, kun muutokset voidaan tehdä tietokonetta naputtelemalla. Se edellyttää, että valmistajien tekemistä järjestelmien suojauksista päästään läpi. Likimain kaikista päästään.
Tarjolla on tehojen lisäyksen ohella valmiita ratkaisuja, joilla
pakokaasujen jälkikäsittelylaitteet mykistetään. Ne ovat laittomia, mutta kaikkia se ei haittaa, kun kiinnijäämisriskiä ei ole.
Pienten Valtrojen päästökikkailu on hyttysen ininää eikä oikein sitäkään, kun päästöjä mietitään kokonaisuutena.
Iso kuorma-auto, josta on mykistetty pakokaasujen puhdistuslaitteet, voi tuprutella
vuodessa ilmaan enemmän
typenoksideja kuin sata pikku-
Valtraa.
Sekin tuppaa unohtumaan, että tehtaalta tulevat Valtrat ovat laillisia, viranomaisten hyväksymiä. Viritetyt autot ja traktorit eivät välttämättä ole.
Veikko Niittymaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
