Lukijalta: Kauhavasta Naton materiaalikuljetusten solmukohta
Hävittäjien paluu pysyvästi takaisin Kauhavalle ei ole realismia, mutta investointitarpeistakin huolimatta lentokenttänä liian arvokas hylättäväksi, kirjoittaa Jaakko Ikonen.Kauhavan Ilmasotakoulu lakkautettiin vuonna 2014. Siitä lähtien on säännöllisesti noussut esille toivomuksia ja esityksiä säännöllisen lentoliikenteen palautumiseksi kentälle. Viimeksi marraskuussa vaalipiirin kansanedustajat vetosivat hallitukseen asiassa.
Aluetta on pidetty toimintavalmiudessa ja Puolustusvoimat on satunnaisesti harjoitellut kentällä, joka on täysimittaisena, 2 900 metriä pitkänä ja 60 metriä leveänä lentokenttänä liian arvokas hylättäväksi investointitarpeistakin huolimatta.
Hävittäjien paluu pysyvästi takaisin Kauhavalle ei ole realismia. Sen sijaan Kauhavan lentokenttä sopisi erinomaisesti Naton Pohjois-Euroopan materiaalivirtojen solmukohdaksi.
Sen sijainti on useallakin tavalla optimaalinen. Ympärillä on yksi Euroopan suurimmista vapaista ilmatiloista, se on luontaisella reitillä Pohjois-Amerikasta tullessa ja sopii myös välitankkauspisteeksi kohti Eurooppaa ja Lähi-itää lennettäessä. Alle kilometrin päässä kulkee päärata, johon voidaan tehdä pistoraide, Vaasan satamaan on noin 80 kilometriä ja valtatie 19 kulkee läheltä.
Lisäksi sekä strategisesti että tiukan paikan tullen myös puolustuksellisesti sijainti Länsi-Suomessa tukisi huoltovarmuutta ja kokonaisturvallisuutta.
Viime viikolla puolustusliitto Naton liikenteen suunnitteluryhmät kokoontuivat Tampereella ja pöydällä oli ilmailua, merenkulkua, maaliikennettä sekä satamiin ja sisävesiliikenteeseen liittyviä asioita. Toivon, että päättäjät niin eduskunnassa kuin Puolustusvoimissakin ymmärtävät kentän arvon ja tekevät hyviä päätöksiä Kauhavan kentän täysimääräisen hyödyntämisen puolesta Suomen ja koko Euroopan turvallisuuden hyväksi.
Jaakko Ikonen
Lempäälä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




