Animalian turkiskampanja tähyää tulevaa eduskuntaa
Eläinsuojeluliitto Animalia avaa tänään uuden vaiheen turkistarhaton Suomi 2025 -kampanjan. Liitto pelkää, että Suomesta muodostuu eurooppalainen takapajula, jos turkistarhausta ei lopeteta.
Suomi on maailman johtava siniketun nahkojen tuottaja maailmassa. Kuvassa nahkoja Saga Fursin varastossa odottamassa lajittelua. Kuva: Kari SalonenEläinsuojeluliitto Animalian turkiskampanjan tavoitteena on tehdä Suomesta turkistarhaton viimeistään vuoteen 2025 mennessä. Liitto haluaa vaikuttaa muun muassa yleiseen mielipiteeseen ja päättäjiin.
”Seuraavat vaalit ovat eläinsuojelun kannalta ratkaisevat etenkin, kun turkistarhausasetuksen uudistaminen ei näytä tuottavan olennaisia ratkaisuja turkistarhauksen ongelmiin”, kertoo Animalian toiminnanjohtaja Salla Tuomivaara liiton tiedotteessa.
Tuomivaaran mukaan Animalia toivoo, että Suomi seuraisi eurooppalaista eläinsuojelukehitystä ja pyrkisi eroon epäeettisestä turkistarhausbisneksestä. Liitto pelkää, että Suomesta tulee Euroopan Kiina, jos turkistarhausta ei kielletä. Kiina on maailman suurin turkistentuottaja.
Animalian mukaan turkissomisteisiin vaatteisiin pukeutuminen on tyylimoka. Liitto toivoo, etteivät kuluttajat ostaisi esimerkiksi talvitakkeja, joiden hupussa on turkisreunus.
Animalian tänään avattua kampanjaan tulevat kymmenet julkisuudesta tutut henkilöt, kuten muusikot Michael Monroe, Anna Abreu ja Herra Ylppö, toimittajat Mirja Pyykkö, Bettina Sågbom, Ella Kanninen ja Sampo Marjomaa, muotoilija Stefan Lindfors, näyttelijät Ilkka Villi ja Olga Temonen, valokuvaaja Meeri Koutaniemi, tieteentekijät Syksy Räsänen ja Jaakko Hämeen-Anttila sekä monet muut.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
